The Stone Roses

2. september 2004 af Michael Panduro

The Stone Roses billede

Fornuftig udgivelse med alt hvad hjertet begærer for selv garvede tilhængere

Manchester-bandet, The Stone Roses, stormløb i 1989 de britiske hitlister med en overraskende og nyskabende debut. Efter debutten faldt bandet fra hinanden, og der skulle gå adskillige år, før deres andet og sidste album udkom til blandede anmeldelser. Det var derefter, at bandet blev en saga blot. På trods af den korte karriere var Stone Roses' indflydelse dog tydelig hele vejen op gennem 90'erne, og bands som Oasis, Charlatans og Blur skylder dem mere end de nogensinde vil indrømme. Deres skødesløse blanding af stenet 70'errock, svævende vokaler og syret psykedelica er ligeså original i dag som for 15 år siden.
Pladeselskabet Silvertone har, gennem BMG, nu samlet alt hvad man kunne ønske sig af visuelt akkompagnement til Stone Roses' stadig levende musik. Dobbelt DVD'en indeholder vel over et par timers underholdning.
På den første DVD får vi en timelang, veloplagt koncert fra Blackpool, inkl stornumre som "I wanna be adored", "Waterfall" og "Elephant stone". Desuden indeholder første dvd seks af bandets ualmindeligt kedelige musikvideoer.
Anden dvd indeholder syv tv-optrædender og diverse ekstramateriale. Af de generelt underholdende tv-optrædender, bør i sær "Made of stone" fra BBCs Late Show og "Fool's gold" fra Top of The Pops fremhæves. I førstnævnte ryger strømmen, til frontmand Ian Brown's store misfornøjelse, og i sidstnævnte gør bandet ikke den store indsats for at skjule, at de spiller playback. Ekstramaterialet består af en lille feature fra Rapido, hvor bandet reflekterer lidt over begrebet psykedelica, et interview med Ian brown og John Squire, og en hjemmevideo. Interviewet, foretaget af en britisk journalist på udebane, viser, på ganske underholdende facon, hvad det var, der gjorde bandet tiltalende. Deres nærmest mystiske utilnærmelighed og overbevisnende oprigtighed, virker forbavsende på den stakkels journalist, der får alt andet end de svar hun forventer.
Den 30 minutters hjemmevideo fra studiet er, som man kunne forvente, kun for fans.
Lyden er for hele udgivelsen mixet i Dolby 5.1, hvilket klæder den rummelige musik virkelig godt. Billedet er ok, men da alle optageser er centreret omkring den første plade og er fra perioden 1989-1991, er kvaliteten ikke fantastisk. Som sagt er her alt hvad man kunne forvente og ønske sig, men i sidste ende er dette hovedsageligt en udgivelse for fans. Der er ikke noget specielt visuelt tiltalende,ved bandet, og det har heller aldrig været meningen. Koncerten fra Blackpool er hvad der burde sælge denne pakke, og hvis man er til bandet, vil man heller ikke blive skuffet over den.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: The Stone Roses The DVD
Original Titel: The Stone Roses The DVD