Streaming anmeldelse

The White Lotus - sæson 2 (HBO Max)

10. december 2022 af Jesper Poulsen

The White Lotus - sæson 2 (HBO Max) billede

Sikke en opfølger. Den svære to'er har samme kvalitetsstempel, som sin prisvindende forgænger, så alt er godt... Altså lige bortset fra intriger, lidenskab, storhedsvanvid og lig i vandkanten

Det skulle kun have været en limited series - altså en kort afsluttet miniserie - men Emmy’erne regnede ned over HBOs The White Lotus (læs 4-stjernet anmeldelse her på CinemaOnline). En sæson 2 blev sat i produktion og det er er altså den, som nu kan opleves i sin helhed og derfor kaster en anmeldelse af sig. Sæson 3 er desuden bekræftet!

Hawaii er skiftet ud med Sicilien, og politiet ankommer i stor stil til vores hotel-residens. En kvinde har under en badetur opdaget et lig flydende i bølgerne og det viser sig ikke at være et enestående tilfælde. For at finde ud af, hvad der er sket må vi en uge tilbage i tiden. Her ankommer en lille båd med gæster. Ombord er Tanya og Greg, som vi lærte at kende under første sæsons ferieomstændigheder. De er nu blevet gift, men ellers er der ikke meget nyt. Tanya fører sig frem i stor stil. Intet kan blive for fint og eksklusivt nok til at signalere, at man lever det perfekte liv udadtil. Hendes humørsvingninger giver Greg tilsvarende humørsvingninger. Det kulminerer da Tanya fatter mistanke om, at Greg ser en anden kvinde bag sin ryg.

Tanya har dog valgt at medbringe sin personlige assistent Portia til Gregs store fortrydelse. Hun bliver derfor bedt om at forblive på sit hotelværelse og, på den ene side at være usynlig, og, på den anden side, ikke at opholde sig for langt væk fra Tanya, hvis nu hun skulle få brug for Portia. Portia kan dog ikke være hengemt på hotelværelset kontant. Hun får sig koblet på Albie De Grasso, som er på tur til Sicilien med sin far og farfar. Farmand Dom er i ægteskabelig krise grundet en ukontrollerbar sexafhængighed og inden længe bor der da også to prostituerede på Doms værelse. Farfar Bert er lidt af en kvindebedårer, og han siger lige præcis, hvad der bor i hovedet på ham.

Et overklassepar residerer også på hotellet. Cam og Daphne har haft røven fuld af penge altid, mens Ethan og Harper først for nylig har ramt økonomisk gevinst. Cam og Ethan er gamle studiekammerater, men bare fordi man engang hang sammen, så kan tiden have ændret personlighed godt og grundigt. De er efterhånden diametrale modsætninger, og Ethan og Harper kæmper en brav kamp med deres værdier og så at holde omgangshøjde med deres rejsekammerater. Moral og etik vil blive brudt. Dyd og sensualisme står for fald. Egoisme og selvglæde vil bryde ud i fuld flor. Alt imens forsøger den stakkels hotelbestyrer Valentina at holde på alle former, så hotellet fortsat kan fremstå perfekt og fejlfrit og fortsat ville kunne opretholde 5-stjerners prædikatet. Men som sagt: I løbet af en uge dukker døde kroppe op hist og her, så ikke alt ender i harmoni og balance…

Apropos 5-stjerners prædikat, så er det lige, hvad der svæver rundt over denne signaturs hoved angående karaktergivning. The White Lotus sæson 2 er så djævelsk godt skruet sammen, hvilket må have været en svær sag at orkestrere efter første sæsons sejrsgang. Vi får både noget nyt og samtidig også en dosis af det, vi gik og ønskede os. Vores galleris personligheder ligger og gnider sig op af hinanden, og i virkeligheden kunne flere af dem være én og samme person i forskellige aldre. Ikke desto mindre, så betyder det netop at facader får lettere ved at krakelere. Det er både spændende, underholdende, dramatisk, uroligt og tåkrummende. Den store støvsuger kommer og tager dig med til Sicilien og viser dig luksus, skønhed og uforfalsket nydelse. Eneste betingelse for et ophold skulle jo så være, at man var sikret for gæster med ovenstående adfærd.

The White Lotus sæson 2 sikrer en grumhed ud over det sædvanlige. Skuespilspræstationerne er i top - særligt hos Oscar-vinder F. Murray Abraham, Jennifer Coolidge, Haley Lu Richardson og Sabrina Impacciatore - og så skal der også lyde en kæmpe kredit til Cristobal Tapia De Veer, som endnu engang er hentet ind til at byde på en lydside, der oser af feriestemning tilsat noter af diskomfort, tvivl, dunkelhed, svigt, usikkerhed og lurende skænderier. Hans Aloha-tema hedder nu Renaissance og har fået tilgang af piano, trommebeat og operasang. Måske 2022s mest genkendelige intro-tema, hvis det ikke havde været for Game Of Thrones- og Lord Of The Rings-serierne tidligere på sæsonen.

Jeg må på det kraftigste anbefale denne tur til Sicilien. Den er endda et lille nøk bedre end sidste års rejse. Som nævnt er der 5 stjerner at hente.

Titel: The White Lotus - sæson 2 (HBO Max)The White Lotus - sæson 2 (HBO max)The White Lotus - sæson 2 (HBO max)
Original Titel: The White Lotus - sæson 2 (HBO Max)The White Lotus - sæson 2 (HBO max)The White Lotus - season 2
Premieredato: 30. oktober 2022
Instruktør: Mike White
Skuespillere: F Murray Abraham, Theo James, Tom Hollander, Adam DiMarco, Jennifer Coolidge, Will Sharpe, Aubrey Plaza, Haley Lu Richardson, Sabrina Impacciatore, Meghann Fahey, Beatrice Granno, Jon Gries, Michael Imperioli, Federico Ferrante, Simona Tabasco
Spilletid: 426 min.
Selskab: HBO, 2022