Therapy? Scopophobia

28. november 2004 af Helle Perrier

Therapy? Scopophobia billede

Lækker udgivelse med masser af materiale til fans af punkagtig rock og hårde riffs

Therapy? Er et af den slags bands der altid vil høre til undergrunden. Godt nok fik de deres kommercielle gennembrud med Troublegum fra 1994, men det er for mange et af de bands man kun kender ved navn. Therapy? Hører til i undergrunden. For kommer man fra Irland vil man unægteligt altid stå i skyggen af U2, og det uanset at man spiller en helt anden genre. Hvor U2 er det storladne er Therapy? Det rå og beskidte. Det arbejderklasse-Irland vi kender. Musikken er meget punkinspireret, og selv om man ikke skulle tro at irere kan finde ud af at lave den slags musik, så er Therapy? så absolut beviset på det modsatte.
Gruppen blev stiftet i 1989 af Andy Cairns og Fyfe Ewing. Da de skulle i studiet for at indspille første gang havde de brug for en bassist og her kom Michael Mckeegan til gruppen. Allerede året efter kom de på en turné i England, fik en pladekontrakt og indspillede deres første single Meat Abstract og senere deres første album Baby Teeth.
Det helt store gennembrud kom som nævnt med albummet troublegum, deres tredie album, der også blev skamrost af anmeldere herhjemme. På mirakuløs vis er det lykkedes Therapy? At undgå at sælge ud i alle de år de har eksisteret. De har ikke skiftet stil og er blevet MTV-gangbare som eksempelvis Greenday, men har bevaret en integritet og er forblevet tro mod deres rødder i Nord-Irland og deres før-rockstjerne-liv som blandt andet fabriksarbejdere.

Scopophobia indeholder to ting en cd og en dvd.

Cd’en er en udsolgt koncert fra the Mandela Hall i Belfast optaget i juni 2003. Her kan vi virkelig fornemme hvorfor Therapy? Er blevet så populære. De er helt fænomenale live. Der er sådan en rå energi og vilje bag deres musik, og selv om man må formode at noget af live-fornemmelsen går tabt ved overførslen til cd, er det stadig en utrolig god liveoptagelse. Therapy? Spiller derudaf i godt og vel halvanden time, og man mister næsten pusten af at lytte til dem. Forsangeren Andy Cairns har på dvd’ens bagside skrevet en hilsen og her beskriver han koncerten som en af de bedste i hans liv, det er heller ikke svært at give ham ret, når man fuld af forundring og beundring ser en koncert med et af de bands, der utvivlsomt er et af tidens bedste livebands. Det er tydeligt at Therapy? Har både sjæl og indhold og forstår at kommunikere det videre gennem deres musik. Man rives med.
Der er heldigvis ikke klippet i koncerten, der forløber således.

Intro Do Wah Diddy Diddy
Hey Satan You Rock
Who Knows?
Nowhere
Nobody Here But Us
Church Of Noise
I Am The Money
Stories
Not In Any Name
If It Kills Me
Die Laughing
My Voodoo Doll
Ten Year Plan
Trigger Inside
Potato Junkie
Encore
Diane
Rust
Knives
Screamager

På DVD’en er der hele 11 musikvideoer, hvor især Die Laughing, Diane og Loose er utroligt flotte. Videolisten:

Teethgrinder
Nausea
Screamager
Nowhere
Die Laughing
Trigger Inside
Isolation
Diane
Loose
Lonely Cryin' Only
If It Kills Me

Desuden er der interviews med bandet og en tur behind the scenes hvor vi følger bandet på tour i Tyskland.

Samlet må denne dvd siges at høre til i den absolut bedste ende. Der er ikke sparet på materialet og der er nok til flere timer. Det er rart at der ikke er fedtspillet med materialet, men at der i stedet virkelig er lagt så meget på at man føler sig forkælet. Både med at lytte til musikken, se koncerten og følge bandet bag scenen. Det er alt sammen i virkelig godt kvalitet, og for fans af Therapy? Er der simpelthen ingen vej uden om denne deres første dvd-udgivelse.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Playground Music.

Titel: Therapy? Scopophobia