Tid Til Mord

6. juni 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Tid Til Mord billede

Ambitiøs fransk sci-fi thriller

Mit kendskab til franske film begrænser sig til 2011’s De Urørlige, de gamle Taxi-film fra slutningen af 90’erne, Asterix-filmatiseringerne og nogle ukendte b-films gysere. Derfor er det også med stor nysgerrighed, at man sætter Tid Til Mord, eller som den hedder på fransk L’autre vie de Richard Kemp, i sin filmafspiller, for det er sjælendt dårlig, det franskmændene udsender på filmmarkedet, selvom det for os danskere kan virke anderledes.

Richard Kemp (Jean-Hugues Anglade) er politikommissær hos det franske politi. Da en kvinde findes myrdet, er det eneste vidne psykologen Hélène (Mélanie Thierry), og mordet viser sig at være blevet begået af seriemorderen Trommehindemorderen (lækker dansk oversættelse), som Kemp for 20 år siden aldrig fik fanget. Underlige omstændigheder gør dog, at Kemp pludselig føres 20 år tilbage i tiden, tilbage til dengang seriemorderen huserede. Spørgsmålet er så nu, om Kemp kan finde og fange morderen inden historien gentager sig endnu en gang.

Når jeg vælger at kalde filmen for ambitiøs, er det fordi den tager en genre op, som normalt er forbeholdt større Hollywoodproduktioner: tidsrejser. Se blot på denne sommers blockbustersæson, hvor film som X-men: Days of Future Past og Edge of Tomorrow flittigt gør brug af tidsrejser. Tidsrejser har dog med at skabe nogle paradokser og store plothuller, når selve rejsen skal forklares på en logisk måde, men det problem springer Tid Til Mord let og elegant over ved overhovedet ikke at nævne noget om, hvordan og hvorfor tidsrejsen sker; den sker bare. Kemp falder i vandet, og da han kommer op på land, er han pludselig 20 år tilbage i tiden. Det gør dog absolut ikke noget, for tidsrejsen bliver hurtigt accepteret af både publikum, Kemp og Héléne. Det bliver derfor pludselig et kapløb med tiden om at fange morderen og ændre fortiden og dermed også ændre fremtiden.

Når jeg samtidig vælger at kalde filmen for sci-fi, så skal det forstås på den måde at tidsrejsen er sci-fi delen. Her er hverken fancy teknologi, hæsblæsende biljagter eller tempofyldte slåskampe. Det er dramaet og spændingen om at finde frem til morderen, der udgør den vigtigste fremdrift i filmen, og det slipper den på alle måder rigtig godt fra. Filmen bæres primært af de to hovedroller, henholdsvis Jean-Hugues Anglade som Richard Kemp (både i ung og gammel udgave) og Mélanie Thierry som Héléne Batistelli, og det klarer de begge med bravur for nu at blive i det franske.

Tid Til Mord er tydeligvis inspireret af sine storebrødre i Hollywood, men på langt de fleste parametre formår den at være mindst lige så god som en stor del af de samlebåndsthrillere, som bliver spyttet ud i Hollywood. Tid Til Mord er halvanden times god og spændende underholdning.

Ekstramateriale
På DVD’en findes kun et trailershow og et slideshow fra filmen.

Another World Entertainment.