Tømmermænd i Vegas

24. juli 2009 af Søren Rasmussen

Tømmermænd i Vegas billede

Har man selv været på en vild herretur med vennerne, burde denne film kunne frembringe et par gode minder, eller tilsvarende drømme. Et absolut must, som bør ses sammen med drengene.

Det er nærliggende at sammenligne Tømmermænd i Vegas med en gammel Neal Israel klassiker, Bachelor Party (1984), på dansk udgivet som Polterabend for viderkommende, med en ung Tom Hanks i hovedrollen, hvor en polterabend løber rent af sporet. Løjerne er i høj grad de samme, men for ikke bare at være en gentagelse, leger Tømmermænd i Vegas lidt med sin fortællings tidslinje og struktur.

Med brylluppet truende i horisonten kører Doug og hans tre venner til Las Vegas, for at afholde en hyldest til den sidste frihed, før hymens lænker sænker sig over hans liv. Det er tid til en polterabend af format. Det bliver et brag af en fest, som vi desværre kun oplever andenhånds, for da vores helte vågner op dagen efter, kan de absolut intet huske og udover at de finder en tiger på badeværelset og en baby i garderoben, så kan de heller ikke finde brudgommen. Nu går jagten ind på Doug, og for at finde ham, må de metodisk gennemgå nattens hændelser. Filmen er derfor en slags detektiv forløb, hvor nattens vanvid overraskende manifesterer sig for vore intetanende og ganske overraskede helte. Jagten på Doug fører til at vores helte, hver især, må konfrontere deres egne problemer og vokse med dem, samtidig med at disse bliver til små diskussioner omkring den moderne mands rolle.

Tømmermænd i Vegas byder ikke på nogen store stjerner og dette er helt fint. De største kendisser vi møder er dejlige Heather Graham, som en stripper der medfører sin del problemer, og en ganske kær Mike Tyson, der i god stil rokker vores heltes verden.

Instruktør Todd Philips har instrueret komedier som Starsky and Hutch (2004), Old School (2003) og Road Trip (2000). Kender man filmene, vil man vide, at selvom de ikke byder på den store genialitet, så er de solide, underholdende drengerøvskomedier. I Tømmermænd i Vegas tilfælde, har filmen også et par relevante tanker, at tilføje den løbende diskussion omkring den moderne mand og hans rolle i forhold til samfundet, kvinder og ikke mindst sig selv. Komedier er altid det sjovere, når de har lidt på hjerte og Tømmermænd i Vegas underholdt mig kongeligt (og hjerteligt).
Min høje karakter er klart påvirket af, at jeg har været i det helt rigtige humør til en drengerøvskomedie, men Tømmermænd i Vegas er under alle omstændigheder en solid Todd Philips komedie. Jeg vil varmt anbefale den til en tur med drengene (til nøds også med kæresten).

Titel: Tømmermænd i Vegas
Original Titel: The Hangover
Premieredato: 24. juli 2009