Streaming anmeldelse

Tom of Finland

15. oktober 2017 af Astrid Skov-Jakobsen

Tom of Finland billede

Biografifilm om den finske tegner Tom of Finland, hvis homoerotiske tegninger skabte et frirum for massevis af unge mænd, såvel som ham selv.

Touko Valio Laaksonen er måske ikke et navn, der er kendt af mange. Siger man i stedet Tom of Finland og fremtryller et homoerotisk billede af en læderklædt, hypermaskulin mand med en bagdel ligeså svulstig som overskægget, så kan det godt være, det vækker lidt genkendelse. Det er få mennesker, der ikke har set en af Tom of Finlands indflydelsesrige tegninger. De har mejslet sig ind i populærkulturen og formuleret nogle af de mest ikoniske bøsse-images. Det hele begyndte dog i det smug, i undergrunden i Finland, ved netop Touko Valio Laaksonens kreative hånd.

Forbudt at være sig selv
Touko er bøsse, fra Finland, krigshelt og født midt i 1920’erne. Vi støder på ham for første gang i filmen, da han er ung officer i den finske hær i kamp mod den evige trussel østover fra – russerne. Det der med at være bøsse i Finland på dette tidspunkt er dog ikke så lige til. Her er hverken pride-optog eller bøssebarer. For at elske en anden mand, hvis man selv er mand, er strengt forbudt – nedskrevet i rigets love-forbudt.
Hemmelige blikke og skjulte møder med fremmede i byens parker er i stedet dagligdag. Mænd tvunget ind i en fordækt livsførelse af et homofobisk og intolerant samfund. Det er den virkelighed, som Touko vokser op i. Han lider under en gentagen og konstant påmindelse fra omverden om, at der er noget galt og forkert i hans lyster, som han for flertallets skyld bare burde ignorere. Det gør han heldigvis ikke.

Tilflugt i tegningerne
I stedet søger han tilflugt i en fantasiverden, han selv tegner. I det rum der skabes, når pen rammer papir, kan han få lov til at være, få lov til at lege og få lov til at udforske sin seksualitet. Hvad, han måske ikke regner med, er, at hans tegninger vil komme til at række langt udover ham selv. Deres humor, bramfrie kælen for den maskuline form og den underliggende længsel efter frigørelse, der præger hver en rebelsk streg, finder et begejstret publikum i det store udland, i USA, hvorfra kunstnernavnet Tom of Finland da også stammer fra.

Klassisk biografifilm
Tom of Finland følger for så vidt en meget klassisk skabelon for biografifilmen, komplet med en rammefortælling og en til tider lidt langsommelig struktur. Vi følger troligt Toukos oplevelser med den diskrimination, der tonser imod ham fra alle sider af samfundet – være det den officielle stat, vildt fremmede mennesker, eller hans egen søster, som ser sin brors lyst til mænd som et krigstrauma, der blot skal bekæmpes med lidt tid og tålmodighed.

Dette komplekse og nære bror-søster forhold, bliver en rygrad i fortællingen. Touko søger accept fra samfundet, fint illustreret i hans stille, næsten usagte, længsel efter accept hos den firkantede søster. Tom of Finland er dygtig til at fortælle den større historie om samfundets evolution fra homofobi og diskrimination til hyldest af folks forskelligheder gennem en personlig linse. Toukos historie er, som hans tegninger, større end ham selv, det fornemmer man straks.

Levende billedsprog, men også lidt for pænt
Det farefulde liv i det skjulte, som homoseksuelle tvinges til at leve under forbuddet, illustreres på glimrende vis i filmens visuelle udtryk. Hver gang Touko viser sig frem, åbent og ærligt for omverden og efterspørger accept, nærvær og kontakt, er det med livet som indsats. Touko er i konstant søgen, og kameraet lurer ligeså. Gennem lange gange, gennem døråbninger, delvist i det skjulte. Touko og kameraet leder og spørger, ”er du som jeg, vil du sådan en som mig?”

”You make these different boys feel special, beautiful” får Touko at vide på et tidspunkt. Hans lækre mænd i skinnende læderjakker og skandaløse stillinger er meget mere en bare homoerotisk fetich-kunst. De er livliner – og det er en smuk fortælling, der fortjener at blive fortalt på film. Og så er det bare en lille smule ærgerligt at filmen mangler noget af den samme fandenivoldskhed, der ellers stråler fra Toukos livsværk. I den sammenhæng er Tom of Finland måske også blevet en lidt for pæn, klassisk fortalt og mainstream hyldest til en sand rebel.

Tom of Finland blev vist i forbindelse med filmfestivalen CPH PIX og kan nu ses som VOD på Blockbuster.dk og Itunes.

Titel: Tom of Finland
Original Titel: Tom of Finland