Transformers 2: Revenge Of the Fallen (PS3)

8. december 2009 af David Lund

Transformers 2: Revenge Of the Fallen (PS3) billede

Bedre end det første spil og bedre end filmen.

Mange mænd I tyverne og trediverne blev uden tvivl henrykte, da de ganske få år tilbage fandt ud af, at deres yndlingslegetøj som barn skulle filmatiseres. Ligegyldigt hvor meget jeg selv ikke kunne se det store i filmen ”Transformers”, kommer man ikke uden om, at denne var en enorm kritikerrost publikumssucces. Spillet derimod led en hurtigt død, det faktum kan man heller ikke komme uden om, fordi spillet ganske enkelt hørte til i den dårlige halvdel af spiludgivelser til PS2’en. En konsol og en film senere er vi tilbage hvor vi startede, denne gang er det blot helt omvendt. ”Transformers: Revenge Of The Fallen” viste sig nemlig at være den værst anmeldte Michael Bay film nogensinde, og med film som ”Pearl Harbor” og ”Bad Boys 2” i bagagen, siger det faktisk ikke så lidt. Derimod er spillet en helt anden historie, for man har aldrig før i spil indkapslet idéen om at være en transformer så godt som tilfældet er her.

Spillet er opdelt i to campaigns, hvor man enten vælger de gode autobots eller de onde decepticons at spille som, og herefter går spillet så langsomt i gang. Når jeg siger ”langsomt” så mener jeg dog ”langsomt”, for spillet er ikke specielt fængende, og med en lettere forvirrende start, hvor man endnu ikke kan finde hoved og hale i de besværlige controls, er der sikkert mange der hopper af her. Dog vil jeg anbefale at give spillet et par timer, for pludselig tager det godt fat, og snart kan man styre sin transformer så let som ingenting. Det er en vovet begyndelse på et spil, og en stor chance for et spilfirma at tage, især med målgruppen taget i betragtning, men for de øvede spillere er der masser at holde af, og de mindre øvede kan sagtens lære at holde af det. Der kommer dog igen et tidspunkt i spillet, hvor man har oplevet det hele, for spillets missioner virker en smule ensformige i længden. Dog har alle missioner to ekstra bones objectives du kan gå efter, og det er her spillet bliver en smule svært men også interessant, for disse er ikke altid lige lette.

Det er sjovt at være en transformer, og det er det spillet er bygget op over. Man farer rundt i byen og andre steder som en stor massiv maskine, der kan transformere sig til et våben og et fartøj af en slags. Det er såmænd nemt nok at styre robotten rundt, men der hvor det virkelig driller, er når man er et fartøj – og sådan bør del vel også være. Det øger spillets intensitet, at man ikke helt kan følge med, og farer ind i bygninger og andre diverse ting, og naturligvis ender som en fare for alt og alle i nærheden. Dog anbefales det at vente med at spille online, til man er blevet en del mere dygtig, for som det altid er, kan de der spiller online spillet udenad. Online er spillet blot en kæmpe kamp, så her gælder det om at holde tungen lige i munden. Problemet er bare, at når man egentlig er god nok til at styre spillet og sin transformer som single-player, er der ikke en særlig stor chance for, at du gider spillet mere – især ikke når onlinedelen ikke har nogle flere detaljer eller idéer.

Grafikken i spillet er såmænd glimrende uden at være banebrydende. Kombineret med lydene, er det dog fantastisk at transformere sig de første mange gange, da det ser forrygende ud, og naturligvis lyder bekendt og i mangel af bedre ord – sejt. Farverne og detaljerne er ikke ligefrem imponerende når vi her snakker om next-generation konsoller, men alligevel har de deres egen charme, da det ser en smule smadret ud. Lydmæssigt kan spille virke en smule forvirrende, men det er skam et kompliment i et hæsblæsende spil som dette. Man sidder ofte ude på kanten af sofaen, og den stemning kommer udelukkende fra lydenes intense buldren og spillets svære controls.

Er man fan af filmen, er der ingen vej udenom spillet. I dette tilfælde er spillet nemlig bedre end filmen, og selvom historien følger filmen forholdsvist tæt, så er der sjovt nok også mere kød på spillet – der skal så heller ikke så meget til. Spillet er også en forbedring på det første, der forhåbentligt er gået i glemmebogen hos samtlige i denne verden. Med det sagt prøver ”Transformers 2: Revenge Of the Fallen” på absolut intet nyt, og det hele er set før, så spillet egner sig vel udelukkende til den gruppe, der altid har undret sig over, hvordan det må være at være en transformer I virkeligheden. Her er din chance!

Titel: Transformers 2: Revenge Of the Fallen
Original Titel: Transformers 2: Revenge Of the Fallen
Premieredato: 8. december 2009