Transformers - Beast Machines: Season 2, Volume 1

2. januar 2008 af David Lund

Transformers - Beast Machines: Season 2, Volume 1 billede

Den værste Transformers serie - nu til dig på DVD!

80’ernes ubetinget bedste legetøj har efterhånden været set på TV og i biografen i mange afskygninger. Det hele startede med den adrenalin pumpede tegnefilmsserie i 1984, der fik lov at køre i 4 sæsoner. Det lyder måske ikke som meget, men datidens serier kørte som regel ikke længe, især ikke hvis det var tegnefilm. Dog blev det til over 100 episoder, og de kan stadig ses med nostalgiske øjne og sågar også nye friske øjne af nutidens barndom. I 1986 kom den første spillefilm på banen, denne var dog også tegnet, men stadig en helt udmærket oplevelse. For at genoplive det hele og give det et nyt perspektiv, kom den glimrende ”Beast Wars: Transformers” tegnefilmsserie ud i 1996. Erstatningen efter 3 sæsoner blev ”Beast Machines: Transformers”, som er den der anmeldes en del af her. Sidste år forsøgte man endnu en genoplivning med Michael Bay filmen ”Transformers”, som efter min mening var en noget ujævn fornøjelse. Blandt alle disse filmatiseringer og serier er ”Beast Machines: Transformers” uden tvivl dog den værste.

Konceptet i ”Beast Wars: Transformers” var såmænd simpelt nok. De gode Maximals og de onde Predacons nødlander på Jorden og robotterne tager skikkelse af diverse dyr her fra. I ”Beast Machines: Transformers” videreføres konceptet tilbage til planeten Cybertron, hvor Megatron skaber de onde Veicons for at udrydde Maximals. De mange flotte navne bliver viklet ind i en lommefilosofisk historie om det gode, onde, etiske og moralske, som sætter en stor dæmper på både stemning og action. I første sæson fik Megatron narret Optimus Primal (ja, han er en abe) til, at næsten udrydde hele Cybertron, så her i anden sæson skal han prøve at råde bod for sine handlinger. Hans følgesvende står stadig ved ham, men de har brug for allierede til at klare skanserne.

På denne DVD ligger de første 6 ud af 13 afsnit af anden og sidste sæson af ”Beast Machines: Transformers”. I det første afsnit sker der så godt som ingenting andet end, at Optimus Primal flyver rundt i rummet, og venter på en åbenbaring. Denne slags lommefilosofisk sludder udsættes man mange gange for i denne serie, og det er lige tilpas komplekst nok til, at børn ikke kan følge med, men for simpelt til, at voksne gider bekymre sig om det. Først tredje afsnit er nogenlunde interessant, hvor Maximals skal kæmpe mod en schizofren robot der både er god og ond, og som i sidste ende viser sig, at være en anden del af Megatron. Historien er svag hele vejen igennem, så det er først når der kommer action ind i billedet, at serien bliver nogenlunde interessant. Den evigt hellige Optimus Primal er en fin karakter, og ligeså er hans højre hånd Cheetor, men det samme kan ikke siges om resten. Nightscream er irriterende godtroende, og Rattrap er den mest ukomiske komiske karakter jeg længe har set.

Det hjælper ikke, at serien er tegnet på computer. Den simple animation mangler detaljer og farver, og skriger nærmest at den er fra en tidlig fase af CGI. Budgettet rækker ganske vist ikke til noget bedre, men hvis man ikke kan gøre det flottere vha. computere, så er det nok bedst at lade helt være med at afprøve det territorium. Man kan kun vælge mellem tyske og engelske stemmer, så de mindste står nok helt af her. De engelske stemmer er dog, med undtagelse af Rattrap, helt i orden. Værre er lydsammensætningen der med hårdt pumpende techno, lydeffekter og råb udgør et meget afbalanceret lydbillede. De danske tekster er ligeså meget forvirrende, da de i løbet af en enkelt episode vælger at gå frem og tilbage imellem at kalde karaktererne ved deres oprindeligt engelske navne eller at oversætte disse til dansk. Udgivelsen er helt håbløs, og der er da heller intet ekstramateriale at spore. Hvis jeg skal komme med et godt råd, så anskaf dig ”Beast Wars: Transformers” i stedet for ”Beast Machines: Transformers”, det er en langt mere gennemarbejdet og underholdende produktion.

Universal Pictures.

Titel: Transformers - Beast Machines
Original Titel: Beast Machines: Transformers