Tuck Everlasting

6. oktober 2003 af Per C. Halling

Tuck Everlasting billede

”Frygt ikke døden, men snare det liv der ikke blev levet. Man behøver ikke at leve evigt. Så længe man lever”

. . . sådan siger den ene af hovedpersonerne i Tuck Everlasting, som er et godt bud en god familiefilm til efterårsferien, hvis den står på video den ene af dagene.

Filmen fortæller historien om den unge Winnie Foster, som er datter af byens rigeste mand. Hun lever meget isoleret i udkanten af byen i et stort hus omgivet af et metal hegn, tæt ved en stor skov, som også ejes af hendes far. Hun har ikke har lov til at lege eller opholde sig i skoven, fordi hendes forældre er mener ikke at hun skal spilde tiden med at lege, men koncentrere sig om at lære at blive en rigtig dame. Efter et skænderi med forældrene, render hun ud i denne forbudte verden, hvor hun meget hurtigt farer vild. Ude i skoven støder hun på familien Tuck, som lever et meget anderledes liv end det hun er vant til. The Tucks bærer også på en hemmelighed, de nemlig blevet udødelige, efter de har drukket fra en kilde i skoven. Under hendes tid med The Tucks begynder hun at lære om andre sider af livet, bl.a. den første forelskelse, forskellige former for kærlighed, sorg, og ikke mindst at udødelighed også har også sin pris,

Mens hun lever sammen med The Tucks står tiden stille, men udenfor bliver hendes forældre mere og mere og urolige efterhånden som timerne og dagene går og det ender med, at de hyrer en mystisk fremmed, som syntes at kende til familien Tucks hemmelighed, der sammen med det lokale politi skal finde og bringe Winnie hjem igen. Mere skal ikke afsløres her, men opleves sammen med din familie.

Filmen fortælles i smukke billeder, rolige klip og ledsaget af smuk musik, så man slapper rigtig af mens man sidder og ser den, selv i filmens dramatiske scener kan de yngste stadig se med.

Det er en film i stil med André Téchiné’s De vilde siv (Les Roseaux Savages) og Lasse Hallstrøms Hva' så, Gilbert Grape? (What's Eating Gilbert Grape) , der også efter filmen giver rig lejlighed til at snakke om filmens forskellige emner, som fx Ung kærlighed, det at blive pludselig voksen, døden for blot at nævne et par stykker.

Lidt om dem foran kameraet . . .

Filmen har tidligere været filmatiseret i 1981, men den udgave er der ikke så mange der kender, sikkert på grund af at den ikke havde den samme flotte rollebesætning. På rollelisten finder vi så store skuespillere som Sissy Spacek, William Hurt og Ben Kingsley, der vist ikke behøver nærmere præsentation, men blot sige at de leverer varen på tros af at deres roller ikke er synderligt store eller særlig dybe.

I hovedrollen som Winnie ses Alexis Bledel, som vi nok kommer til at se mere til de kommende år, hvis hun ellers får roller, der kan udvikle hendes talent i takt med hendes alder. Det var sjovt at se hende i denne film, hvor hun ikke snakker som et vandfald, som vi er vant til at se hende i TV-serien Gilmore Girls, men også at se at hun tør kaste sig ud i en rolle med lidt mere dybde, hvilket hun beviser hun godt kan.

Den anden hovedrolle Jesse Tuck spilles Jonathan Jackson, som herhjemme senest kunne ses i Christopher Nolans Insomnia. Han har flere talenter end blot stå foran kameraet, han nemlig også selv prøvet, at stå bag kameraet i kortfilmen Crystal Clear (Der handler om, hvordan alkoholisme kan gå udover familie og venner) som han både skrev, instruerede og skrev musik til. I fremtiden kommer vi til at se ham bl.a. i en opfølgning til en af 80’ers største hits, nemlig Dirty Dancing.

Jesse’s bror Miles med den triste fortid spilles af Scott Bairstow, som mest har været brugt i TV-serier og TV-film. Herhjemme nok bedste kan huskes fra Party of Five, som Neve Campbells voldelige kæreste. Hans troværdige spil fik en talkshowvært ham til at skrive ”Jeg vil ikke slå Julia” på en tavle under et helt show, hvor hele holdet var gæster, som straf for den måde, han havde behandlet Neve Campbells figur på i serien. Senest har han spillet med i gyserfilmen The Bone Snatcher, som jeg ikke ved om kommer til Danmark.

Selvom om ingen af præstationerne er til en Oscar, så spiller de 3 unge ganske udmærket og giver en lyst til at gense film/TV-serier som fx Anne of Green Gables og David Copperfield.

Lidt om dem bag kameraet . . .

Filmen er instrueret af Jay Russel, som tidligere bl.a. har lavet børnefilmen My Dog Skip. Han har været i lære hos så stort et navn som Milos Forman, og arbejdet som skribent på flere produktioner for bl. a. TRISTAR Pictures. Ud over spillefilm, har han også instrueret en masse dokumentarprogrammer for flere af de store TV-selskaber i Amerika. For øjeblikket er han ved at færdiggøre filmen Ladder 49, som har Joaquin Phoenix og John Travolta i hovedrollerne.

Filmen er baseret på en børnebog af forfatteren Natalie Babbitt, som er født og opvokset i Ohio i USA. Allerede fra en tidlig alder holdt hun af at tegne og læse eventyr og myter, så meget at var fast besluttet at det en dag skulle blive hendes levevej. Hendes mor, som var amatør portræt og landskabstegner, sørgede derfor at der altid var papir i nærheden, så hun kunne udfolde sine evner. Hun har også studeret kunst på flere universiteter. Kort efter hun blev færdig giftede hun sig og brugte de næste 10 år med at stifte familie, der blev også tid til at skrive en bog The Forty-Ninth Magician sammen med sin mand og dette blev startskuddet til hendes karriere. Dette gav hende så meget selvtillid, at hun besluttede sig for at skrive på fuld tid. Hendes 2 første bøger Dick Foote and the Shark, og Phoebe's Revolt, blev skrevet på vers og siden er det gået slag i med både at skrive og illustrerer egne og andres bøger. Tuck Everlasting udkom på dansk i 1985 med titlen Dømt til at leve, og fra forlaget Munksgaard.

Lidt teknik . . .

Filmen er i Fullscreen, hvilket vi sige, at billedet fylder hele skærmen, flot Dolby Souround lyd og varer 87 minutter. På den kopi vi havde fået stillet til rådighed, var både lyd og billede bedre end hvad man typisk er vant til fra VHS-udgaver, så det var også med til at gøre filmen til en rigtig god oplevelse på video.

Der var ikke noget ekstramateriale på den udgave af filmen, da det var jo VHS-udgaven som vi fik stillet til rådighed, så der ikke noget at skrive om her.

Konklusion . . .

Dette er en film, som tager mange emner og problemstillinger op på sine kun 85 minutter og det, at den ikke er længere, gør også at de yngste kan være med selvom, jeg nok vil anbefale den fra 10 år og opefter.

Hvis du efter at have set filmen, holder meget af den, kan jeg anbefale den amerikanske kode 1 DVD, som bl.a. indeholder en featurette med forfatteren Natalie Babbit, som har skrevet novellen bag filmen, og mulighed for at se filmen ”sammen med” udvalgte skuespillere fra filmen, der kommentere de forskellige emner filmen tager op. En god ide til engelsktimerne eller, hvis man vil sammen med sine børn vil sidde og gå i dybden med filmen.

Man kan godt undre sig lidt over, at denne lille varme film ikke kommer i biograferne og direkte ud på video, i en tid, hvor der ikke er mange børne/ungdomsfilm, som ikke handler om andet end sex og er fyldt med platte dialoger eller ligegyldig vold. Den burde bestemt have fået chancen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Tuck Everlasting
Original Titel: Tuck Everlasting