Underworld

4. december 2003 af Flemming Winther

Underworld billede

En tusind år gammel krig mellem vampyrer og varulve danner rammen om denne goth-punk actionfilm, der desværre lover mere end den holder.

I over tusind år har vampyrer og varulve, i denne film kaldet lycans, kæmpet i en udmarvende og bitter krig mod hinanden. Hvorfor den startede er der ingen der ved, men de to klaner er dødsfjender. I nutiden har vampyrerne overhånden, da varulvenes leder Lucian (Michael Sheen) er blevet dræbt af Kraven (Shane Brolly), en hård og ambitiøs leder af vampyrerne. Varulvene er spredte og svage, lige på nippet til at bukke under for vampyrernes dødspatruljer. Eller det er hvad blodsugerne tror, for lige pludselig begynder der at ske ting og sager som tyder på usædvanlig stor aktivitet fra varulvenes side. Selene (Kate Beckinsale), en højt rangerende vampyrkriger kommer på sporet af et plot der løber mellem begge klaner og truer alt hvad hun kender til. Især da en gemen dødelig ung mand ved navn Michael Corvin (Scott Speedman) bliver hvirvlet ind i plottet, får hun øjnene op for at der er noget, der ikke helt stemmer. For hvorfor vil varulvene for alt i verden gerne have fat i denne mystiske unge mand?

Underworld er skrevet og instrueret af Len Wiseman, friskt blod i filmbranchen, da det er hans første film både som instruktør og som manuskriptforfatter. Hans eneste anden erfaring inden for film ligger indenfor at styre rekvisitafdelingen på film som Independence Day og Stargate. Men Wiseman prøver at skabe en moderne fortælling af gamle vampyr- og varulvetemaer, og det i et tempo som er symptomatisk for actionfilm i dag. Det er en film som ikke byder på det helt store hverken i det tekniske eller det skuespilmæssige, for karaktererne i filmen er tilpas todimensionelle til at skuespillerne kan køre filmen på rutinen. Men det er heller ikke meningen med denne film at den skal være dyb og rørende, den skal underholde og det må man sige at det gør den fint nok.

Jaja, instruktøren har fingeren på pulsen når han laver en film om vampyrer og varulve, for det er det vi gerne vil se, og sandt at sige så glædede jeg mig til at se alle de seje udøde slås med hinanden på den seje måde. Men hvorfor i alverden bruger de kun maskingeværer og pistoler og kastevåben. De ved jo at det i grunden ikke skader dem. Hvorfor bruger de ikke deres overnaturlige kræfter til at rive hinanden i småstykker, for det er det de kan, det er det de gør? Nå, pyt. Det er vel heller ikke så vigtigt. Som en lille special feature opfinder varulvene dog kugler som indeholder ultraviolet lys og vampyrerne laver smarte sølvnitratholdige skud. Og nej hvor er det smart, men du godeste hvor er det også poppet. Det er blevet en krig på teknologi i stedet for hvad det egentlig burde være: dem selv og deres evner. Selv om vampyrerne er de egentlige helte i filmen, kunne jeg ikke lade være med at holde med varulvene, for de var i det mindste tændte på at gå i nærkamp af og til.

Plottet er sandt at sige en smule tyndt, men effekterne kan der ikke pilles ved. Underworld er i min mening en habil actionfilm som kan ses en gang, hvis man ikke lige har andet man skal og man gerne vil have et par timer til at gå. Måske vil den mere hardcore goth-punk vampyrfan være uenig med mig og det skal der også være plads til, men for den gemene seer er filmen ikke alt for overvældende.

Titel: Underworld
Original Titel: Underworld
Premieredato: 5. december 2003