Vilde Rolf 2 - Rolf Smadrer Internettet

7. februar 2019 af Maria Bjerregaard

Vilde Rolf 2 - Rolf Smadrer Internettet billede

Disney har formået at lave en meget effektiv og hylende morsom fortsættelse til den originale film fra 2012.

For 7 år siden fik Disney skabt figuren ”Vilde Rolf”, som ikke ville være skurk i hans videospil. Dette gav Disney en mulighed for at skabe et nyt og originalt univers, samtidig med at lave en hyldest til de gamle arkadespil. Derfor må det være en svær opgave at skulle lave en fortsættelse til denne fantastiske 1’er, men det er kam lykkes for Disney at skabe en vellykket og værdig 2’er.

Vilde Rolf Smadrer internettet
I dette kapitel må Wreck it Ralph ( John C. Reilly) og Vanellope ( Sarah Silverman) forlader deres trygge rammer i Litwaks spillearkade i forsøg på at redde Vanellopes spil, Sugar Rush. De begiver sig derfor ud på det store og uopdagede internet, hvor de må søge hjælp hos internettets beboere for at finde vej. De får en virtuel hånd af Yesss (Taraji P. Henson), som er drivkraften hos det trendskabende videosite BuzzzTube. Samtidig støder de også ind i Shank (Gal Gadot), en racerkører fra et brutalt bilspil, Slaughter Race. Vanellope bliver dybt forelsket i spillet, så nu er Ralph bange for at miste den eneste ven, han nogensinde har haft.

Effektiv produceret underholdning
Lad os få én ting på plads – Disney ved hvordan der skal produceres effektive film. De er måske ikke på samme niveau som deres gamle animerende klassikere, men det er stadig velproduceret og underholdende. De gør noget klogt, hvilket er at følge med tiden og dets udfordringer. I denne film er det internettet og alle dets finurligheder og til tider dumheder som får kække bemærkninger med på vejen. Det er også hylende morsomt at se en Ad-block som en computeranimeret karakter. Det bedste ved filmen er dog Disneys egen selvironi. I små glimt har vi set dem gøre grin med dem selv b.la. i ”Zootropolis” fra 2016, hvor de dansede musical numre får en over fingrene. Denne film er også instrueret af Rich Moore, som også var bagmanden i ”Zootropolis”, så mon ikke der er et direkte link? I ”Vilde Rolf 2” har de samlet samtlige Disney prinsesser fra Disney universet, og alle deres problemer kommer til at fremstå helt vanvittige. Dette gør at denne scene er filmens sjoveste, og det er bare skønt, at Disney har den form for sarkasme og selvironi. Plus de har fået næsten alle de originale prinsessestemmer til at medvirke – hvilket i sig selv er meget cool!

Sødt og charmerede budskab
John C. Reilly og Sarah Silverman er begge skønne i deres respektive roller. De fik skabt nogle unikke og originale karakterer i den første film, og dette har de ført videre i denne fortsættelse. Som en ekstra tilføjelse har de fået ”Wonder Woman” Gal Gadot med på rollelisten, som giver en rå, sprød og selvsikker præstation i filmen. Filmen er bestemt rigtig flot, og man kan se, hvordan ”Zootropolis” farvestrålende verden har transformeret sig til Vilde Rolf universet. Budskabet er måske ikke det mest originale, men ikke desto mindre er det korrekt og relevant for venskaber.

”Vilde Rolf 2 – Rolf Smadrer Internettet” er en succesfuld og fornuftig fortsættelse til Vilde Rolf universet. Det er hyldende morsomt med en god portion selvironi. Disney har observeret nutidens teknologi, og dette bliver der gjort tykt grin med. John C. Reilly og Sarah Silverman er begge skønne i deres roller og formår at skildre til sjove momenter med de rørende.

Titel: Vilde Rolf 2 - Rolf Smadrer Internettet
Original Titel: Ralph Breaks the Internet
Premieredato: 7. februar 2019