Volver

12. marts 2007 af Søren Rasmussen

Volver billede

Penélope Cruz og hendes med-skuespillerinder er fantastiske i Volver. Det spanske temperament og særegenhed slår gnister i en film som er noget så sjældent som både anmelderrost og en publikumsucces.

Volver har modtaget et hav af priser. Cannes præmierede den med bedste manuskript og bedste kvindelige hovedrolle til Peneloppe Cruz. Ved Oscar uddelingen var Cruz nomineret for ditto. Så det er absolut en anmelderdarling vi har med at gøre her. Men der er nu også en del at komme efter for publikum som bare vil have en god filmoplevelse. For Volver er en rigtig god film. Den kaldes for Almodovars største biograf-succes til dato. Penelope Cruz spiller den storbarmede skønhed Raimunda. Hun er smuk, stærk og har stædigt bidt sig fast i livets hæl. For undertegnede er det også første gang jeg rigtig stifter bekendtskab med frøken Cruz på egne ben. Dermed træder hun for mig ud af skyggen på sin tidligere elsker Cruise, og ganske som andre allerede vidste, viser hun sig som en storslået kvinde og skuespiller.

Volver betyder på spansk noget i stil med: at vende tilbage. Denne tittel er så central i filmen som den kan blive. Drevet frem af den varme østenvind følger man en handling som væver sig omkring tre generationer af spanske kvinder. Den varme østenvind, som er en af de ting der altid vender tilbage, er kilde til vanvid og overtro i en historie som er gennemsyret af mord, død og spøgelser. Men hvis dette lyder uhyggeligt skal det med det samme siges at det er det ikke. Volver er en hjertevarm og dybsindig komedie med meget på hjerte. I Volvers repræsentation af spansk kultur har døden en stor plads. Der er en dyb respekt for de afdøde og det er en kultur som ikke bare lader de døde være døde. Gravsten og monumenter holdes skinnende rene og præsentable i bedste husmor stil. Man taler til de døde og regner uden omsvøb med at de stadig er til stede, eller fra tid til anden kan vende tilbage.

Vi er blandt Madrids fattige underklasse. Her er kvindesladder og intriger. Her er fatigdom, husspektakler og misbrug. Her er sex, drama og mord. Og mordet er det der for alvor sætter gang i Raimundas ellers forfejlede liv. Men Volver viser også et liv i underklassen der, fattigdom til trods, er fuld af sammenhold og loyalitet. Her er farve, varme og ikke mindst spontanitet. Raimundas familie bor her med hendes teenage datter og Raimundas ægtemand Paco, som gennem årene har udviklet sig til en arbejdsløs bums der ligner Raimundas egen far lige lidt for meget.

Da Raimunda pludseligt står overfor et mord, som ikke er hendes gerning men som hun må skjule, træder hendes ressourcerigdom og beslutsomhed for alvor til. Og sammen med hendes sammensværgelsesagtige cover-up af mordet følger en ny karriere og måske et nyt liv. Begivenhederne tager fart og bliver ikke mindre komplicerede da hendes gamle moster dør. Rygtet begynder at svirre at Raimundas afdøde mor er vendt tilbage fra de døde og ses som en genganger i mosterens gamle hus. Raimundas mor og far døde under en brand og det sår er langt fra helet i den lille familie.

Raimundas søster Sole (Lola Duenas) lever en stille tilværelse som sort frisør. Hvor hendes søster er den vilde furie er Sole familiens ro. Lola Duenas, som spiller Sole, bør man i lige så høj grad som Cruz lægge mærke til. Hun er i den grad centrum for den sympati man føler for familien og er ligesom sin søster langt fra kommet sig over familiens historie. Naboen Augustina, gribende spillet af Blanca Portillo, hører også til i familiens sørgelige historie og er blandt de første der ser spøgelset af Raimundas mor. Augustina er syg og hjemsøgt af fortiden i lige så stor grad som Sole og Raimunda. Oven i det kommer Yohana Cobo, som spiller Raimundas teenage datter, og Carmen Maura, som spiller moderens genganger. Tilsammen skaber disse kvinder en ufattelig kraftfuld skuespilpræstation som bør opleves.

Volver er en fantastisk film som skal ses. Der medfølger lidt ekstra materiale på dvd’en men det er filmen som er det centrale og den skal have 4 stjerner ud af 6 mulige.

Sandrew Metronome.

Titel: Volver