Zero Dark Thirty

19. juni 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Zero Dark Thirty billede

Intens skildring af jagten på Osama Bin Laden gennem øjnene af den specialenhed, som i sidste ende fandt og dræbte den mest omtalte terrorist i det nye årtusinde.

Kathryn Bigelow fik i 2008 kæmpe succes med krigsfilm, The Hurt Locker, hvor man følger den hektiske hverdag hos en bombeenhed, som forsøger at sætte en stopper for terror. Nu er denne dygtige kvindelige instruktør endnu en gang på banen med en film om krig og terror, men fokusset er dog blevet rettet mod fædrelandet og beskyttelsen af de amerikanske borgere efter 11. september 2001. Zero Dark Thirty er en intens, dybdegående og interessant fortælling om den årtilange jagt på Osama Bin Laden.

Vi følger en gruppe specialister, som beskæftiger sig med den intense jagt på Osama Bin Laden efter terror-angrebet på World Trade Center. Seeren følger med på deres besværlige rejse mellem undersåtterne, tilhængerne og følger sporene hele vejen op til overhovedet i Al-Qaeda, hvor en række op- og nedture præger deres ihærdige forsøg på at beskytte landet. Alt fra totur, menneskejagt og nervepirrende skuddueller præger denne film, som formår at give en omfattende og underholdende historie om en af tidens mest frygtede terrorister. Handlingen viser den djævelsk farlige balancering på en knivspids under forhøringer, aflytninger og når specialgruppen presser grænserne for, hvad der er tilladt under menneskerettighederne – skal man såre én mand for at redde tusinde?

Filmen varer hele 157 minutter, hvilket er overraskende lang tid. Historien om menneskejagten er selvfølgelig også utrolig dybdegående, men filmen kunne godt have sparet lidt på detaljerne. Op til flere gange bliver informationerne væltet sammen så hurtigt, at man ikke når at sætte sig helt ind i sagerne. Det er med til at forvirre seeren, som ofte lige er nødt til at spole et par sekunder tilbage for at få det hele med. Men hvis man med tålmodighed får oplysningerne sat sammen i hovedet, bliver filmen endnu mere spændende og interessant. Vi ved jo, hvordan det hele ender, men vi ved ikke, hvordan historien kom frem til denne afslutning.

Det mest interessante ved filmen er skuespillernes indlevelse i handlingen, og den måde de formår at formidle desperationen og frustrationen i at lede efter en mand, som er umulig at finde. Specielt Jessica Chastian, Mark Strong og Jason Clarke leverer pragtpræstationer i deres indbyrdes forhold i kampen mod terror. Den intense jagt er ikke hele tiden præget af vilde eksplosioner og spændende skuddueller, men formår også at få hjertet til at banke med række emotionelle virkemidler og en masse intense dialoger. Dog er filmen spækket med en masse fantastisk action, som virkelig sætter skub i hele indlevelsen i filmens alvor. Klipningen i filmens billedside gør desuden handlingen langt mere intens, da det konstant skiftende fokus viser en realistisk skildring af, hvor hurtigt man er nødt til at rykke ud til et spor, før det bliver koldt igen.

Handlingen er heldigvis ikke så patriotisk og amerikaner-elskende, som jeg havde forventet, og filmen formår at skildre historien uden alt for mange kvalmende virkemidler. Lydredigeringen og de visuelle effekter er helt formidable, og filmen ser fantastisk ud på blu-ray-udgaven. Kathryn Bigelow formår endnu en gang at vise sine overlegne instruktørevner, og på trods af nogle lidt forvirrende og langtrukne scener, er handlingen yderst interessant.

Samlet set er filmen en fornem præsentation og fortælling om jagten på Osama Bin Laden. Den årtilange menneskejagt bliver illustreret gennem forhør, krigshandlinger, totur, følelsesmæssige op- og nedture samt en række spændende former for detektivarbejde. Zero Dark Thirty er en klassisk politisk thriller baseret på virkelige hændelser, og man sidder med hjertebanken fra det øjeblik flyene styrter ind i højhusene, til det sidste skud afslutter det hele.

Bonusmateriale
Her finder man bl.a. en dokumentar, som går i dybden med Bigelows arbejde med at få hele historien så realistisk som muligt gennem en række undersøgelser og en masse research. Dernæst får man et indblik i, hvordan de skabte omgivelserne og kulisserne til filmen, som faktisk blev lavet det samme sted som The Hurt Locker i flere af scenerne. Her finder man også et spændende indblik i, hvilket udstyr de brugte fra virkeligheden til selve filmen med hensyn til tøj, geværer og teknisk udstyr. Som det sidste finder man en interessant dokumentar om hovedrolleindehaveren Jessica Chastain og det faktum, at de fleste ikke vidste, at en kvinde havde en stor rolle i jagten på Bin Laden. Samlet set er dokumentarerne en smule korte, men formår alligevel at afrunde udgivelsen fornemt.

Universal Pictures.

Titel: Zero Dark Thirty
Original Titel: Zero Dark Thirty