40 Year-Old Virgin (DVD)

15. februar 2006 af Per C. Halling

40 Year-Old Virgin (DVD) billede

Hvordan ville du reagere hvis din nye kæreste fortalte dig Han er 40 år og jomfru - Her tænkes der ikke på stjernetegnet ??? Her skal vi se nærmere på en komedie, der forsøger at give svaret !

Vinterferien byder ikke bare på film til børn, men også film til de ældre familie medlemmer. Her skal vi kigge nærmere på en film, som skulle være et bud på en sjov film til et mere voksent publikum, når børnene er lagt i seng.

Bedre sent end aldrig

Den 40-årige Andy Stitzer er en meget beskeden og selvudslettende mand, som har et liv han selv faktisk er rigtig godt tilfreds med. Han lever sundt, har et godt arbejde i en stor radio/tv forretning a la Electric City, en dejlig lejlighed, masser a konsolspil og et stort dejlig tv, med tilhørende stol, med det seneste indenfor lyd og så er han ejer af en meget stor og værdifuld samling af tegneserie- og actionfigursamling. Han er vellidt af sin chef Paula og har et godt omdømme blandt sine kolleger, specielt Jay, David og Cal, som ikke ser ham som en konkurrent, selvom han hiver den ene forfremmelse hjem efter den anden, næ i bedste fald anser de ham for kedelig, og i værste mistænker de ham for at være seriemorder, da han aldrig laver noget sindsoprivende eller virker totalt upåvirkelig uanset hvad, som bliver sagt til ham, tilbudt ham eller sker omkring ham.

Hvor Jay, David og Cal alle 3 på en eller anden led har kvaler med kærligheden, synes Andy også at have check på den side af livet. Men det er lige her, som de tager grueligt fejl. En aften hvor de mødes efter arbejde til en øl, et slag poker og lidt mandehørm, få de 3 venner sig lidt af en overraskelse. Under en snak om kvinder og sex går det op for dem, at Andy aldrig nogensinde været i seng med nogen. Ikke at han aldrig har forsøgt, men det er bare gået grueligt galt hver gang han har forsøgt, så han har bare affundet sig med at han nok for altid kommer til at leve i cølibat.. De tre venner prøver herefter, både sammen og hver for sig, at rette op på dette, dog med svingende held.

Alt imens Andy forsøger at lærer sig mere om det modsatte køn, som en anden teenager, dukker en dag den 40-årige Trish, der har en butik tæt ved hans arbejde og som er mor til tre børn, op i butikken og vækker en helt masse følelser i Andy. Så er det bare spørgsmålet, om alle de mange råd kan bruges til noget ??? Om hun bliver den, som bringer ham ud af hans lange cølibat ??? Og ikke mindst om, hvordan vil hun reagere på, at han er så uerfaren på lige det område, selvom der er så mange andre ting han kan. De spørgsmål og mange andre, må du se filmen for at finde ud af.

Sex – Sex – Sex

Det er længe siden jeg har set en film, som har fokuseret så meget på sex og det at score. I 80 % af alle samtalerne bliver der ikke diskuteret andet and sex og sex relaterede emner. Selvom om Andy, da prøver i visse scener at få et mere fornuftig forhold til kærligheden og sin egen seksualitet, men de ødelægges desværre af flere scener, hvor Andy eller en af hans venner opfører sig temmelig tosset og ikke særlig troværdigt, som fx da Andy tager med en af Trishs døtre til et møde om prævention, eller venner på speeddating i en frokostpause. Eller rettere sagt, når det er sket eller sagt noget pinligt i filmen (Fnis !), forsøger den at lave vise mere seriøst, men knuses det brat af en plat replik eller tåbelig opførsel.

Humor har det svært for tiden

Der findes ikke noget bedre end at få rørt lattermusklerne godt, men på det seneste har vi ved flere lejligheder fået bevis for, at humor virkelig er en meget individuel ting, men også at det er noget, som virkelig kan sætte sindene i kog. Dette en film som er meget fri i både sit sprogbrug og visuelle måde at fremstille problemerne på. Vi i Danmark blive måske ikke stødt, men der er nok dem som vil finde filmen temmelig grænseoverskridende, både i form og indhold selvom vi er blevet bombarderet med masser af sexrelaterede film, de seneste år. Dette er ikke Crazy komik a la Somthing About Mary for dertil lægger det for meget i ordene frem for det visuelle, selvom de den også byder på kropsvæske humor af forskellig art. Det er heller ikke en film, man sidder og klukker af grin over i stil med Da Harry Mødte Sally eller en Woody Allen film, dertil er der for meget falden på halen komik. Nej - skal man sammenligne den med nogen vil jeg nok sige at man kunne fristes til at kalde den Senior American Pie for Dummies og det skal opfattes både som en ros, men også lidt en kritik. Ros fordi den rent faktisk prøver at være sjov på en voksen måde (fx en hårfjernings scene er ganske underholdende for alle, som har ønsket at fjerne uønsket hårvækst) og prøver at være romantisk og sød i sin skildring af forelskelsen mellem to voksne, som har det lidt svært ved at får et forhold til at køre. American Pie forsøgte, som en af de få ungdomskomedier med held, at forklare noget fornuftig om kærlighed, sex og den første gang, pakket ind i et lag af humor. Her virker det hele bare temmelig naivt og utroværdig fordi dialogen flere steder er meget grov, plat og flere afbrydes af en dum eller infantil handling.

Nogle komedier gør et stort nummer ud af at jo mere grænseoverskridende den er jo sjovere er den, men det er jo et tveægget sværd for, hvis det er det eneste den kan, så er det sjældent man engagerer sig i personerne og så er det ikke lige frem personer man kan identificerer sig med eller sagt lidt poppet man griner af dem ikke med dem.

For børn eller voksne ???

Selvom der er mange underholdne situationer, som minder om fx American Pie og lignende komedier for teenagere, er det helt klart en komedie tiltænkt et mere voksent publikum, for sproget er meget groft sprog og der langes ud til højre og venstre og der lægges bestemt ikke fingre i mellem, hvilket ikke er noget unge skal tage til sig og opfatte som cool . Der drikkes hæftig, indtages stoffer og der snakkes om og vises seksuelle emner, der ikke lige egnet for de yngre seere. Desuden så tager den voksne emner op, som fx problemerne som alene forældre og stiller spørgsmålstegn ved singlekulturen.

Den forsøger flere steder at have en alvorlig tone, men det ødelægges af dialogen og de lidt for platte falden på halen indslag.

Mens teenagere og deres forældre, som ser den sammen, kan faktisk få en helt del at snakke om ud over sex. Der kan snakkes om det at have hemmeligheder og skjule sandheder om sig selv, men også at selvom man er ældre kan man stadig forelske sig og føle sig usikker, hvis man fx har være alene længe. Man kan også snakke om det at sige til og fra de rigtige steder og hvilke ofre man måske må gøre for at følge sit hjerte eller drøm.

Men når ovennævnte er sagt så vil jeg også sige at den efter den første time med talrige eksempler har fået slået sine budskaber fast, begynder den at går i tomgang og går hen og bliver en omgang amerikansk moralprædiken, frem for en feel good film.

Skuespillerne er forholdsvis ukendte

Skuespillerne, og deres figurers alder taget i betragtning, af sagens natur ikke så kendte ansigter på disse kanter. Nogle af dem vil man sikkert kunne kende igen, men bare ikke fra hvor, men vi er dog heldigvis sluppet for en masse kendte ansigter, hvilket kunne have taget lidt af morskaben ud af de dialoger som fungere bedst, netop i kraft af man ikke har en forudindtaget holdning til en figur fordi vi er vant til at se ham eller hende i andre komedier på tv eller i film. Jeg vil derfor ikke bruge plads på at nævne titler på masser af film eller tv-serier, man alligevel måske ikke har eller får set på disse breddegrader.

Lad os nu hvor vi har snakket en del om selve filmen kaste et blik på, hvad dvd’en ellers kan byde på.

Ekstra materiale

På coveret til denne dvd loves der masser af ekstra materiale, men faktisk er der slet ikke så meget når det kommer til stykket.

Denne dvd er 17 minutter længere end biografudgaven og hvad vi får mere af er dels lidt flere dialoger af grovere karakter, men også lidt mere T & A (Tits and Ass), så får man allerede ved gensynet lidt mere end, hvis man så den i biffen.