Streaming anmeldelse

97 Minutes (Blockbuster)

26. august 2023 af Natasha Margrethe Jensen

1 stjerner Skriv en kommentar

97 Minutes (Blockbuster) billede

Et passagerfly har 97 minutter tilbage i brændstof, da det bliver kapret. Det er en tikkende klok mod tiden, og en hemmelig agent får til opgave at redde hele flyet inden det er for sent. Det lyder jo i sig selv som en spændende historie. Spørgsmålet er om filmen er værd at se? Læs med her og få svaret.

Der har været en del film om flykapringer siden terrorangrebet i New York d. 11. september 2001. Filmen 97 Minutes er endnu en film om flykapring, og i hovedrollerne har vi Jonathan Rhys-Meyers og Alec Baldwin.

Filmen handler om et passagerfly, hvor vi i starten hører kaptajnen sige, at de lander i New York om 90 minutter, og flyets resterende brændstof kan holde til 97 minutter i luften. Flyet bliver kort tid efter kapret af fem terrorister. Ombord på flyet sidder der en hemmelig agten fra Interpol ved navn Alex. Han får til ansvar at prøve at få styr på situationen. Dog har sikkerhedsmyndighederne i USA en anden plan, da de finder ud af, at flyet er blevet kapret. For at sikre sig, at der ikke kommer et terrorangreb, vælger de at sende jagerpiloter ud, som kan få skudt passagerflyet ned – ”nogle civile må dø, for at endnu flere civile kan leve.”

Film går rimelig hurtig i gang med hele kapringen. Der er ikke den helt store og lange intro, som man nogle gange får i film. På en måde er det rart, at film bare kan gå direkte til kødet. Til gengæld kunne den manglende intro være savnet, når man kommer længere ind i filmen. Der er mange karakterer, og det kan være lidt svært, at finde hoved og hale i hvem er hvad, og generelt bare hvor de helt hører til i historien.

Derudover er der mange ting at sætte en finger på. En af tingene er det visuelle. Det er langt fra overbevisende. Når du ser flyet udefra, er det meget tydeligt, at det er computer lavet. Vi ved selvfølgelig godt, at man har lavet det på computer, når du skal se et fly flyve tæt på langt oppe i himlen. Men effekterne ligner noget fra starten af dette århundrede. Det er super ærgerligt, og det gør bare, at man ikke føler det er helt ægte, det man ser.

Dernæst er filmen lidt for utrolig og har en del ’too good to be true’ øjeblikke. Jeg vil ikke nævne dem, fordi så kommer jeg med spoilers. Men når man har set filmen, så vil man med sikkerhed vide hvad jeg mener og hvorhenne i filmen.

Skuespillet er heller ikke det mest overbevisende. Der er flere steder, hvor jeg tænkte det kunne være gjort mere overbevisende. Normalt er Alex Baldwin ret god, og jeg har set Jonathan Rhys-Meyers i andre film, og tænkte han virkede god nok. Men lige i denne film er det ikke noget særligt, og det samme gælder også for en del af de andre skuespillere. Generelt set er der mange ting som flopper for filmen, og i sidste ende er det en film, som man skal kæmpe sig igennem for at se.

Instruktøren er Timo Vuorensola. Han har ifølge IMDb kun lavet 7 film siden 1998, så der er gået en del år imellem hans film. Ingen af dem er særlig kendte film. 97 Minutes er ifølge mig en forvirrende film at finde rundt i. Til det vil jeg sige, at det er instruktøren sammen med filmklipperne, som har ansvaret for hvordan historien skal fortælles, så den giver mening. Jeg tillader mig at bruge ordet ’flop’ igen, og sige at det har de altså ikke helt haft styr på her.

Jeg havde glædet mig til at se filmen, men må indrømme at det er den første film i et stykke tid, som har skuffet mig så meget. Der findes nok bedre flykapring film, som er værd at se frem for denne. Og for første gang, har jeg givet en film, kun en stjerne.

Titel: 97 Minutes
Original Titel: 97 Minutes
Premieredato: 26. august 2023