99 Women

12. november 2009 af Henrik Andersen

99 Women billede

Jess Franco har med 99 Women, lavet et skole eksempel på hvordan man laver en W.I.P. film (Women In Prison.) Er man fan af genren, har man forhåbentligt allerede set den. Hvis ikke: "Sæt igang!"

Det skumle kvindefængsel: "Castle of Death" ligger på en isoleret ø i Panama. Her vogter den strenge og utilregnelige fængselsdirektør Thelma Diaz (Mercedes McCambridge). Sammen med direktøren, Guvanør Santos (Herbert Lom) fra mændenes fængsel på den anden side af øen, elsker hun at lege sadistiske lege med de skrøbelige indsatte. Til dette helved på jord kommer den smukke blondine Maria (Maria Rohm). Maria får tildelt nummeret 99, og fra dag et er hun ikke et menneske, men blot et nummer blandt mange. De kvindelige fanger må nu stå imod de mange krænkelser, de bliver udsat for, og dette gør de bedst ved at finde sammen seksuelt. En dag ankommer den nye inspektør Leoni Carroll (Maria Schell) til øen. Hun skal undersøge de mange mystiske dødsfald blandt fangerne. Dette er hverken Diaz eller Guvanør Santos selvsagt glade for. Desværre kan Carroll ikke gøre det store ved det, og derfor beslutter en lille flok fanger, der iblandt Marie, at flygte fra fængslet. Under flugten møder de en flok brunstige mandlige fanger fra nabofængslet, og så er der virkelig noget at flygte for.

Jess Franco der har instrueret denne lille W.I.P. perle står bag omkring 200 filmproduktioner i alle mulige genrer. Han instruerer under mange forskellige pseudonymer, og derfor er det vanskeligt at danne sig et overblik over mans samlede værker. At han på coveret til Another World Entertainments DVD udgivelse af 99 Women bliver udråbt til ”Sleaze-kongen” er ikke helt forkert. For Jess Franco har instrueret et hav af mindre stuerene film. Men selvom mange af hans produktioner har et lavt budget, kan man alligevel fornemme den ildsjæl, der brænder bag de ofte vilde historier. Jess Franco fortjener al den ros han kan få, også selvom han har en del dårlige film i sit bagkatalog. Men hvem ville ikke ha det, hvis man havde lavet 200 film.

Herbert Lom har rollen som den perverse Guvanør Santos, og han gør det ganske glimrende, i den tid han får tildelt. Men filmens helt store trækplaster er uden sidestykke Mercedes McCambridge, der virkelig giver den gas som den nederdrægtige fængselsinspektør Diaz. Hun spiller rollen med overdrevet ondskab og hendes tyske accent og hæse stemme slår hovedet på sømmet. McCambridge vandt i 1949 en Oscar for hendes rolle i ”All the Kings Men” og ellers kendes hun også for at være stemmen bag dæmonen, der besætter Linda Blair i gyserklassikeren ”The Exorcist”

99 Women kan ses som en skabelon over hvordan man fører en ægte W.I.P. film ud i livet. Den har alt hvad en sådan bør have. Vold, smukke kvinder, sex, masser af nøgenhed og sadistiske fangevogtere. Af andre film i ”Women in Prison” genren bør nævnes Big Doll House, The Big Bird Cage og Women in Cages. Så er der selvfølgelig også den klassiske Ilse serie, og de helt fantastiske Japanske produktioner om ”Female Prisoner Scorpion”.

Men har man aldrig set en W.I.P. film før kan man roligt kaste sig over Jess Francos Sleaze mesterværk 99 Women, så er man i hvert fald godt i gang med en genre, hvori der den dag i dag, desværre ikke bliver lavet så mange produktioner.

Ekstramateriale.

Udover den originale directors cut af 99 Women, findes der også som ekstramateriale en Fransk udgivelse, der er peppet op med hardcore sexscener. Det er instruktøren Bruno Mattei, der står for disse pornoscener, og de passer meget dårligt ind i filmen. Flere steder har man nærmest ikke gjort sig den ulejlighed at give pornoskuespillerne tøj på, der passer til den scene de skal klippes ind i. Det er meget uprofessionelt lavet, og i grunden ikke det mindste spændende. Desuden er den Franske version synkroniseret, så den ellers udmærkede engelske dialog går tabt.

Ekstramaterialet består udover pornoudgaven også af et plakat og billedgalleri og trailers til flere af Jess Francos andre produktioner.

Selvom Den Franske version af 99 Women er mindre god, er det jo alligevel fantastisk det er lykkedes for Another World Entertainment at få den med på denne udgivelse. Derfor kan jeg ikke give ekstramaterialet mindre end 5 stjerner ud af 6 mulige.

Overførslen af 99 Women er flot, og lyden er ganske fin i henholdsvis Engelsk og Fransk Dolby Digital. Man kan vælge at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

99 Women er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: 99 Women