A Killer Within

19. september 2005 af Helle Perrier

1 stjerner Skriv en kommentar

A Killer Within billede

Uspændende thriller, der mest af alt gør sig bemærket for sin mangel på opfindsomhed.

Hvis man nogensinde har set en film der omhandlede et mordmysterium eller læst en Agatha Christie-bog kan man gætte filmens slutning indenfor de første ti minutter. Derfor er det et noget omsonst projekt at se A Killer Within, da man udelukkende ser slutningen for lige at se om man havde ret, og selvfølgelig havde man det. Filmen er nemlig så usandsynligt forudsigelig, at man har svært ved at tro sine egne øjne.

Addison Terrill er advokat. Han har det perfekte liv, med kone, barn og millionvilla. En dag kommer han dog hjem til den frygtelige besked, at hans kone er myrdet og hans søn i koma. På væggen står der den mystiske besked ”Now We are Even.” Selv om mistanken retter sig mod Addison selv, er han overbevist om at den skyldige skal findes blandt en af de fanger han i tidernes løb har fået dømt. Hjælpen finder han i den politibetjent der i sin tid hjalp med at fange en af de dømte forbrydere. Nu går jagten på konens morder så ind, men alt er ikke som det ser ud til. For han indser efterhånden, at der kan gemme sig en morder i enhver.

For det første er filmen ganske enkelt så ringe produceret, at man kunne tro man havde tændt for en af firsernes krimiserier. Belysning, kameraføring og skuespil går ikke op i en højrere enhed, nej, de trækker snarere hinanden ned i en sump af visuelt misk-mask, der efterlader en med følelsen af, at være blevet godt og grundigt snydt. For i dvd’en skriftlige materiale loves der en film på højde med The Usual Suspects og Se7en. A Killer Within er slet ikke i nærheden af nogle af disse film, den er rettere et skridt i den modsatte retning, hvor plot, fortælling og troværdighed ikke spiller den store rolle.
Det, der skulle være filmen omdrejningspunkt, - hvem der har myrdet den stakkels kone og jagten på morderen, bliver aldrig spændende af en simpel årsag: persongalleriet er ganske enkelt så begrænset at der ikke er mere end et par stykker at vælge imellem. Det gør det derfor ikke specielt svært at spille mesterdetektiv i denne film, og man kan kun undre sig over hvorfor hovedpersonen er så længe om at regne den ud.

A Killer Within er desværre en af de film, som det er umådeligt svært at sige noget positivt om. Den har ikke rigtigt noget at byde på. Alt hvad den forsøger på, er at give os en lunken omgang af noget som vi har set så mange gange før. Hvis man så bare havde gjort lidt ud af skuespillerne, smidt nogle effekter på eller i den mindste sørget for, at mikrofonen ikke kunne ses i billedet, ja, så havde den måske været spiselig.

Ekstramaterialet indeholder kun nogle trailers.

Titel: A Killer Within
Original Titel: A Killer Within