HBO-filmen ’All the Way’ følger den stedfortrædende præsident Lyndon B. Johnson i den kaotiske tid efter snigmordet på den amerikanske præsident John F. Kennedy i 1963, og fokuserer især på Johnsons kamp for at få gennemført Civil Right Acts, der ville give sorte lige rettigheder, og hans kamp for at blive genvalgt. Undervejs møder vi flere af tidens kendte og fremtrædende personligheder som den sorte forkæmper Martin Luther King Jr. og FBI-bossen J. Edgar Hoover.
Det er de velkendte (og udvandende) temaer for det politiske drama, der dyrkes i ’All The Way’, hvor idealismen møder magtliderligheden, og hvor venner, fjender og værdier kun har betydning, så længe det kan generer den fornødne magt. Men forplantet i den indre, så vel som ydre konflikt, hos den på en gang fandenivoldske, men også følsomme, Lyndon B. Johnson, er turen i den gamle trædemølle ganske underholdende.
Dette skyldes ikke mindst Bryan Cranston (Walter White fra ’Breaking Bad’) betragtende præstation. Cranston erLBJ – gennem et imponerende make-up arbejde og en utrolig indlevende indsats. Cranston var i forvejen godt bekendt med rollen, som han havde spillet på teateret, og det mærke man. Der er tænkt over hver en mimik og sætning i Cranstons (måske lidt teatralske) kraftpræstation – der helt fortjent indbragte ham både en Emmy og Golden Globe-nominering.
Man kommer ind under huden på den pressede præsident, og oplever både er kulørte øjeblikke, som når han får en åbenbaring under en samtale siddende på toilettet eller overrasker sin rådgiver med sin Bond-bil (der både kan kører til lands og til vands), men også de følesomme, som når han ligger i fosterstilling i sengen og har lyst til at give op, men bliver samlet op af den standhaftige kone, Bird (som også spilles stærkt af Melissa Leo).
Men det er i høj grad Cranston og LBJs personlighed som er limen, der holder ’All the Way’ sammen, hvis politiske plot mest af alt er en gentagelse af diverse politiske film gennem tiden – med de vanlige op- og nedture og smarte politiske manøvre. Ligesom at den politiske og fysiske i kamp mod race adskillelse er set bedre i flere andre film.
Anthony Mackie (Falcon i ’Avengers’-filmene) leverer en noget gennemsigt og glat præstation som Martin Luther King Jr., der generelt ikke gives meget albuerum i filmen. En film som ’Selma’ (2014) dykker bedre og dybere ned i den komplekse karakter og hans kamp for de sortes frihed.
Instruktør Jay Roach fik Cranston Oscar-nomineret i 2016 med et andet historiske drama, ’Trumbo’, og i ’All the Way’ forsætter deres gode arbejde altså. Men til trods for flot historisk nøjagtighed, når det kommer til make-up og set design, så falder ’All the Way’, ligesom i ’Trumbo’, på sin flade og gennemsnitlige historie. Men er man politisk-nørd kan man sagtens få en masse ud af ’All the Way’.
Ekstramateriale
DVD'en indeholder to featuretter, en der viser Bryan Cranstons imponerende make-up arbejde 'Bryan Cranston Becoming LBJ' og en lille historie-bag om film 'All The Way: A Walk Through History'.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Warner Home Video.