American Horror Story. Sæson 7. Cult

10. oktober 2018 af Henrik Andersen

American Horror Story. Sæson 7. Cult billede

American Horror Story er nået til sæson 7, og som de foregående sæsoner kan denne også ses som en selvstændig historie. Denne gang handler historien om hvordan en excentrisk mand, med de helt forkerte værdier starter en kult, hvis formål er et massedrab. Mange skæbner involveres, og manuskriptet er skarpt skrevet, og har masser af samfundskritiske hentydninger til det Amerikanske samfund i dag. Cult levere varen i horror, masser af blod og intens spænding, og endnu engang levere det faste hold af skuespillere forrygende præstationer.

Ally er en voksen kvinde der plages af forskellige fobier, og det er bestemt ikke blevet bedre efter at Trump er blevet valgt til præsident. En realitet som Ally har svært ved at kapere, og som gør hendes tilværelse utryg. Hun driver en restaurant sammen med sin kone og hendes søn. Kai Anderson er politisk aktiv, og en ung mand med radikale, og på sigt meget ekstreme værdier. Hans plan for fremtiden involvere Ally og hendes familie, og snart får han revet deres ellers så trygge tilværelse totalt i smadder. Hans hær af dræberklovne og soldater vokser støt og roligt imens vanviddet raser i ham, og hans ideer bliver mere og mere vanvittige. Det hele eksplodere i et sindssygt klimaks som ingen kommer hele fra.

Konceptet i American Horror Story serien er, at det er den samme håndfuld skuespillere der er med hver gang, i hvert fald i de bærende og større roller. Historierne er forskellige, ligesom de karakterer de spiller. Det er en fornøjelse at se hvad de finder på hver gang, og det lyser langt væk af at folkene bag hygger sig med at skrive denne serie. Fakta og fiktion blandes på en sådan måde, at det hele går op i en større enhed, og derfor føles hver sæson frisk og sprudlende. Dette gælder også for sæson 7 hvor den samfundskritiske vinkel aldrig har været mere skarp. Amerikas sørgelig valg af Præsident har sat sit præg på verden, og med det som omdrejningspunkt spinder sæson 7 fint en voldsom historie om fordrejet politik og et land hvor mindre grupperinger føler sig utrygge i hverdagen, og hvor en karismatisk kultleder nemt kan få folk på sin side. Desuden har man fået alverdens kultledere blandet ind i historien og selvfølgelig ser historiens kult leder op til blandt andet Charles Manson (Som Evan Peters også spiller).

Skuespillet er generelt fint, med fremhæves må Sarah Paulson i rollen som Ally, der må så uhyggeligt meget igennem. Sarah Paulson er en gammel kending i serien og hun skinner altid i de roller hun får. Det er en fornøjelse, at hun har en af de bærende roller i sæson 7, og hun er bestemt med til at højne kvaliteten.

Evan Peters der også er fast inventar i serien spiller denne gang den gale Kai Anderson (og et par andre roller. Hold godt øje med ham), og sjældent har et portræt af en gal kultleder været mere skræmmende. Evan Peters bliver bare bedre og bedre, og hans skuespil er brændende intens. Som en ung Jack Nicholson overtager han alle de scener han er med i, og man vil sent glemme hans præstation her i sæson 7. Evan Peters er yderligere kendt for hans rolle i de nye X-Men film som Quicksilver.

Er man fan af serien skal man selvfølgelig se sæson 7, og nye kan som nævnt sagtens hoppe på her. Der er små referencer til sæsonerne Freaks og Hotel, men disse har ikke den store betydning for den samlede historie.

De 11 afsnit i sæson 7 består af 11 afsnit fordelt over 2 DVD skiver.

Election Night
Don't Be Afraid of the Dark