Among Thieves (DVD)

20. juni 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Among Thieves (DVD) billede

2 kunsttyve bliver dødsfjender og kommer til at jagte samme kunstværk.

Darren og Chloe er kunsttyve og samtidig kærester. De mødes med en hemmelig person, Billups, i Frankrig for at finde ud af, hvor et berømt maleri fra det 19. århundrede befinder sig. Chloe's begær efter kunststykket tager over og hun dræber Billups, til Darren's store overraskelse. Dette bliver for meget for Darren, der vælger at gå fra Chloe og operere på egen hånd. Chloe må nu gå til terapi for at klare situationen. Chloe er dog stadig interesseret i maleriet. Det viser sig, at maleriet muligvis er opmagasineret i et privat firma tilbage i USA. Nogle ansatte i magasinet har fået nys om, at der er placeret et værdifuldt maleri hos dem og begynder nu selv, at spekulere i, hvordan de kan få fat i det. Det bliver snart et kapløb om hvem der kan stole på hvem og hvor langt man er villig til at gå, for at få fat på det værdifulde billede.

Among Thieves er en typisk ”søndagsfilm”, som man kan putte i videokurven i videobutikken som jokeren når, man har valgt alle de andre film. Man kan vælge at se gennem fingre med, at man ikke har at gøre med så kendte skuespillere, eller så kendt en instruktør. Man kan også vælge at tage filmen som den er, give den en chance og acceptere at man ikke altid behøver store summer, de mest kendte skuespillere for at realisere en kompliceret kriminalhistorie.

Man skal holde tungen lige i munden, hvis man vil forstå handlingsforløbet. Man kan til dels sammenligne den med Reservoir Dogs, Killing Zoe eller andre film, hvor en tilsyneladende skudsikker plan ender i bedrag, mord og det rene kaos. Er man til den slags plot, kan man roligt vælge Among Thieves som den næste lejefilm – og den behøver så ikke være den føromtalte joker i videokurven.

Karen Sillas og John Battle spiller henholdsvis Darren og Chloe. De er næppe så kendte herhjemme for nogle nævneværdige film. Karen Sillas har de fleste produktioner på cv'et og til folk med hang til sladder, kan det nævnes at hun har delt tilværelsen med svenske Peter Stormare, der gang på gang medvirker i store og flotte film.

Historien er fortalt ved brug af flashback og voice over, hvilket egentlig ikke har den store betydning for denne film. Filmen er ordinær, skuespillerne ikke dårlige, historien er iorden, budgettet har ikke været højt. Det hele skal vel hænge sammen, men skal også afvige fra det normale hvis det skal skille sig ud. Det gør Among Thieves ikke og forbliver bare den lidt over gennemsnitlige actionthriller.

dvd ekstra materiale
dvd'en leveres i 4:3 full frame billedeformat. Lyden er dolby stereo 2.0. Der forefindes undertekster på dansk, svensk, finsk og norsk.

Titel: Among Thieves