Bad Boy Bubby

27. september 2010 af Michael Panduro

Bad Boy Bubby billede

En fuldstændig enestående film der endelig rammer de danske hylder

”Hvis giften ikke slår dig ihjel, så gør Gud det!” Efter det mantra har den socialt handikappede Bubby levet hele sit 35-årige liv indespærret i en opdigtet sikkerhed i et enkelt lokale med sin voldelige mor. Hun tæver ham, hun råber ad ham og om natten udnytter hun ham seksuelt. Der er ikke meget at sige til at Bubby i konstant forvirring lemlæster dyr og insekter og har indskrænket sit sprog til simple gentagelser. Han er et skævt forvokset barn der kryber for morens truende, hovedløse jesusfigur og tror hende når hun iført gasmaske forlader rummet og overbeviser Bubby om dødelige giftgasser i gaderne.

Den berygtede og fabelagtigt udførte, første halve time af Rolf de Heers (Ten Canoes) Bad Boy Bubby bliver ikke mindre klaustrofobisk, da Bubbys forsvundne og fordrukne far pludselig dukker op efter tre årtiers fravær. Ikke nok med at han ikke har andet end verbale og fysiske overfald til overs for Bubby - han overtager også morens seksuelle behov og gør dermed i et slag Bubby værdiløs.

Bad Boy Bubby – der i sin tid vandt kritikernes specialpris ved filmfestivalen i Venedig – er en film der favner vanvittigt ambitiøst i sin tematik. Den følger Bubby, da han slipper ud af morens hule, da han opdager at verden ikke er forgiftet, men beboet af meget mærkelige, meget virkelige mennesker. Sociale relationer, mentale sygdomme, forurening, krig, religion og kærlighed – alle disse emner bliver berørt og på imponerende vis drejet til en sammenhængende og rørende skæbneberetning.

Der er masser af vold, sex, perversion og dyremishandling i filmen og det forklarer nok filmens appel til horror og splatter-publikummet, men Bad Boy Bubby er så meget mere end det. Nicholas Hope i rollen som Bubby leverer en fænomenal præstation og måden hvorpå hans karakter konstant konfronterer sine omgivelser med dens egne udtalelser og handlingsmønstre giver en ræsonans af eftertænksomhed der er svær at lægge fra sig. At Bubby i sidste ende finder en positiv vinkel på sin egen væremåde, at han finder kærligheden er nærmest et mirakel, men det er troværdigt og det virker.

Rolf de Heers film er en enestående milepæl i Australsk film og det er ikke kun på grund af dens særegne opbygning og konfronterende natur. Teknisk er de Heer også gået langt for at bryde reglerne og det får vi masser af indsigt i i det medfølgende interview med instruktøren. Her berettes om de ikke mindre end 32 forskellige fotografer der arbejdede på filmen. For at hver scene skulle have en anderledes følelse og for at understrege at Bubby ser alting for første gang, hyredes forskellige fotografer til forskellige scener – et fuldstændig uhørt træk som kommer til udtryk i enkelte bemærkelsesværdige sekvenser, men ellers er en underliggende dynamik, der aldrig skiller filmen ad, men tværtimod konstant ligger under overfladen og understreger Bubbys evige uro.

Et andet innovativt træk var at lade det meste af filmens lyd blive optaget on location med to mikrofoner placeret i Nicholas Hopes hår, imiterende hans ører. Vi hører hvad Bubby hører. Når han drejer hovedet ændrer lyden sig en anelse. Igen er det mest noget der arbejder i vores underbevidsthed og ikke noget man tænker over mens man ser filmen – men når man får det forklaret så giver det hele pludselig mening. Disse tekniske innovationer er de Heers mesterstykke. Det er her hans film skiller sig fuldstændig ud fra mængden, her den bliver et stykke filmhistorie.

Jeg kan kun anbefale Bad Boy Bubby, hvis man har mod på at udfordre sig selv. Det er en film der skubber ved god smag, gængse opfattelser af moral og etik og det er en film der udspiller sig næsten ordløst i lange perioder. Den er modbydelig, den er grum, men den er også forløsende og på en eller anden måde fortrøstningsfuld. For hvis der er plads til Bubby er der vel plads til os alle?

Udover ovennævnte interview får vi også kortfilmen Confessor Caressor, som sikrede Hope rollen som Bubby, et slideshow og alle de bag-kameraet optagelser der findes til filmen. Det er ikke meget og det meste er faktisk filmet under optagelserne af scener der ikke er med i den færdige film. Ikke desto mindre er det stadig informativt og netop denne feature har ikke været at finde på nogle andre udgaver af Bad Boy Bubby.

Another World Entertainment.

Titel: Bad Boy Bubby
Original Titel: Bad Boy Bubby