Bad Company (DVD)

19. januar 2003 af Ole Jessen Hansen

Bad Company (DVD) billede

Skuffende film fra top Hollywood producent

Hverken Anthony Hopkins eller Chris Rock formår at løfte en dårligt manuskript til en gennemsnitlig underholdnings film.

CIA er i gang med en hemmelig mission for at stoppe en livsfarlig kernevåbenterrorist (Peter Stormare) Pludselig går noget skævt og agenten Kevin Pope dør. For at fuldføre opgaven kontakter CIA Kevins tvillingebror, den småkriminelle Jake Hayes (Chris Rock) Jake har ingen anelse om at han har en tvillingebror. Og slet ikke at denne var CIA-agent. Nu tvinges han modvilligt til at forlade sit liv og skal på bare dage overtage sin døde brors sofistikerede rolle. Agent Oakes (Anthony Hopkins) har til opgave at uddanne Jake til denne rolle. Men det eneste Jake har tilfælles med sin bror er udseendet. Han har ingen uddannelse eller erfaring, ingen stil og slet ingen lyst til at være skydeskive i jagten på en skarpladt atombombe.

Mine forventninger til denne film var forholdsvis store. Dels er det en af Hollywoods bedste actionsfilms producenter der står bag: Jerry Bruckheimer: Black Hawk Down, Enemy of the state, Armageddon, The Rock og Con Air. Instruktøren er Joel Schumacher: Klienten, Falling Down, Batman og A time to kill. Den store skuespiller Anthony Hopkins og et nyt stort talent Chris Rock er hovednavnene suppleret med Peter Stomare. Hvad kan så gå galt ? Alt er linet op til en super action film.

Historien er simpelhent for tynd og for dårligt skrevet. Der er lånt input fra andre film i samme genre, hvilket ikke gør noget som sådan, hvis bare filmen formår at underholde. Og det går den ikke… Chris Rock, som skal stå for humoren i filmen, falder totalt igennem. Han gør hvad han kan for at spille sin rolle, men der er meget få jokes i filmen der er værd at grine af. Anthony Hopkins er gået glad til banken. Lige så pragtfuld han kan være i mange af hans film, lige så rutinepræget er han i denne film. Han formår slet ikke at løfte sig over gennemsnittet. Den eneste der er ros til er Peter Stormare, der spiller en ex-rusisk militærmand, der skal fremskaffe en bærbar atombombe til CIA. Han er både god og morsom i hans rolle.

Filmen har lånt fra så gode film som Nikita, og Dødbringende våben, men når slet ikke op på samme niveau. Bedre held næste gang til både Jerry Bruckheimer og Joel Schumacher. Find jer en bedre manuskript forfatter til den næste film.

Ekstra materiale:

2 ud af 6 stjerner.

Ekstra materialet består af: