Den norske dokumentarist Kenneth Elvebak har på smukkeste vis og med stor indlevelse fanget nogle autentiske og berigende øjeblikke fra tre drenges hverdag i balletdansens verden.
Vi følger de tre 15-årige drenge Lukas, Syvert og Torgeir, fra deres præ-pubertet til pubertetsårene. Dokumentaren bliver indledt med drengenes og deres forældres ambitioner. Lukas’ drøm er at blive balletdanser. Syvert vil gerne blive til noget stort. Hans forældre ønsker, at han bliver ingeniør. Torgeir bor hos sin mormor, som viser en forside på en lokalavis, hvor overskriften står ’et ekte naturtalent’ om Torgeir.
Kameraet følger drengene, når de er sammen. Især omklædningsrummet er deres frirum, hvor de kan være deres alder, lave sjov med hinanden og koble fra den konstante træning og disciplin. De taler til kameraet sammen og hver for sig om de tanker, som de gør sig om det at være en dreng i balletverdenen. Syvert synes, at drengene i balletverdenen er lidt specielle. Lukas fremhæver, at der er sider af ballet dans, som kan være vældige maskuline.
Drengene synes, at stemningen er konkurrencepræget på en venskabelig måde. Senere i dokumentaren hvor stopprøverne nærmer sig, siger Lukas at for at blive en god balletdanser, så må man træne mere og lidt hårdere end de andre. Konkurrenceaspektet er dobbelt. De er både med- og mod hinanden.
Allerede fra barns ben bliver de gjort opmærksom på, at deres udvikling af muskel muskulatur og højde får stor indflydelse på deres karriere som balletdanser. Desto højere du er desto bedre jobs får du, siger Lukas.
En god træningsdag er ifølge drengene, hvor det hele lykkedes, pirouetter, spring og en god balance. De føler sig frie i deres bevægelser og glemmer alt bortset fra dansen.
Drømmen er at komme med i ét af verdens bedste dansekompagnier
Lukas er fast besluttet på at satse alt for at blive balletdanser. Drømmen er at komme med i ét af verdens bedste dansekompagnier. Syvert og Torgeir er fortsat i tvivl. Torgeir har svært ved at se sig selv som 42-årige med en ødelagt krop og pensioneret.
Smerter og skader er en stor del af ballettræningen. Kroppen ødelægges, men ballet er samtidig så stor en lidenskab. at dansen overskygger de kroniske smerter og skader, man får.
Elvebaks elegante og eftertænksomme dokumentar sætter tanker i gang. Hvad gør det ved et menneske, som har viet sit liv til én bestemt lidenskab og hvad hvis, den smuldrer? Da Syvert beslutter sig for at stoppe for en periode, danser han alligevel for sig selv ved busstoppestedet i de tidlige grå og regnfulde morgener med musik i ørerne.
Balletguttene kan stærkt anbefales, fordi den, at sider af ballet dans kan være vældige maskuline.