Bamses Billedbog 18 (DVD)

31. oktober 2005 af David Lund

Bamses Billedbog 18 (DVD) billede

Bamse driller Viola og holder sommerfest.

Bamse og hans venner Kylling, Aske, Luna, Viola og Ælling fortsætter deres eventyr i skoven, hvor sammenhold og glæde er kodeordene.

Samtidig med Bamses Billedbog 17 blev Bamses Billedbog 18 også udgivet på DVD, hvilket får mig til at stille endnu større spørgsmålstegn ved udgivelsernes længde. Der er som sagt i Bamses Billedbog 17 anmeldelsen, intet ekstramateriale andet end dansk tekst, og kun 2 afsnit på hver DVD, og der er minimum plads til 4 (i denne situation med billedformat og lyd taget i betragtning, er der plads til endnu flere). DR gør alt hvad de kan for at presse penge ud af stakkels forældre med disse udgivelser, og det er synd når man tager kvaliteten i betragtning, for afsnittene der udkommer er rigtigt gode, men det er svært at støtte noget der så direkte gør alt for at tjene penge, mere end at formidle et budskab og få ens produkter på markedet.

Bamses Billedbog 18 indeholder afsnittene Viola Kan Være Glad For, At Det Ikke Er En Trold, Der Bor I Bamses Hus og Sommer Dansen. Det er pudsigt hvordan hver udgivelse indeholder et afsnit med en lang titel og en med en kort titel. Måske er det bevidst, måske er det ikke.

Viola Kan Være Glad For, At Det Ikke Er En Trold, Der Bor I Bamses Hus er en klassiker af et afsnit, jeg selv kan huske fra min barndom. Bamse starter med at komme syngende ned af stranden, og kommer forbi Violas hus. Først fortæller Viola historien om de tre bukkebruse, og derefter leger de den lidt. Efter dette vil Viola gerne besøge Bamse, da hun aldrig har set hans hjem, og Bamse bilder hende ind, at der er mange Bamser omkring hvor han bor. Han leder hende en noget indviklet vej hen til sit hjem, og klæder sig ud som Den Vrede Fiskerbamse samt Balletbamsen, for at lade som om der er flere Bamser i skoven. Selvom underholdningen er helt i top hele afsnittet igennem, og det er en af de episoder jeg husker bedst fra min barndom, mangler den den morale som DVD nr. 17s afsnit indeholdt. Dette gør dog ikke særlig meget, da uskyldigheden stadig er på banen, og det er det vigtigste.

Sommerdansen handler om en sommerfest i skoven, hvor Violas kjole revner fordi hun har spist for meget og aske taler over sig ved at fortælle Bamse han også er for tyk. Bamse bliver meget ked af det, men går på slankekur (på fuglefrø endda) for sit eget bedste. Dette hjælper ham til senere at kunne få sit lyserøde skørt på uden problemer. I afsnittet her kommer alvorligheden på banen igen, fedme er nemlig et godt tabu emne at tage op i børneudsendelser, så længe det ikke gøres nedladende, og nedladende har moralerne i Bamse aldrig været. Det lykkes at komme fint rundt om emnet, uden for mange afvigelser og pakket pænt ind i uskyldighedspapir.

DVD nr. 18 har ligeså god kvalitet som nr. 17, men jeg er nu stadig under den holdning, at de kun burde være på en DVD, der er masser af plads, og det vil være mindre dyrt for alles vedkommende og ikke bære præg af ressourcespild som de desværre gør nu. Endnu engang intet ekstramateriale, og endnu engang vil jeg påpege at pga. dette falder DVD’ens karakter med en stjerne.

Titel: Bamses Billedbog 18
Original Titel: Bamses Billedbog 18
Premieredato: 10. oktober 2005