Batman Begins 4K Ultra HD

8. februar 2018 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Batman Begins 4K Ultra HD billede

Første del af Nolans episke og mørke Batman-vision er nu klar på 4K-udgave. Det er den bestemt ikke blevet en ringere oplevelse af...

Der var gået mange Batman-film forud for Christopher Nolans trilogi, men her bagefter føles det som om der kun er én rigtig Batman. Christian Bales portrættering af den stenrige Bruce Wayne, som lever på sit gods, serviceret af den trofaste butler Alfred. Plaget og berørt af den traumatiserende hændelse fra barnsben, hvor han var vidne til et koldblodigt røveri på åben gade, som endte med at begge Bruces forældre mister livet, drager han i skjul for offentligheden. Han lokaliseres dog af den dygtige træner Ducard (Liam Neeson – Schindler’s Liste), som er sendebud for Ra’s Al Ghul (Ken Watanabe – Den Sidste Samurai) som besidder mesterlære i kampteknik og sindskontrol. Fast besluttet på at omsætte sin vrede og frustration går Bruce i skarp træning, for at blive til den mørke helt Batman, der beskytter Gotham for alverdens kriminalitet. Han får dog sin sag for, da superskurken Scarecrow (Cillian Murphy – Peaky Blinders) melder sin ankomst.

Nolan tør lege med Batmans dystre sider, og lader historien blive mere barsk og rå. Tonen er ikke for børn, og der bliver på ingen måde tegnet et glansbillede af helten. Til gengæld bliver Batman-karakteren mere menneskelig ved at være så indebrændt og determineret. Universet er elskeligt, men også gedigent opdateret. Batman Begins er både et stort drama, men så sandelig også en fremragende actionfilm. Karaktererne tager man til sig fra første sekund, og alle må knuselske gode gamle Alfred (leveret af Michael Caine – Æblemostreglementet, Youth, The Quiet American), lige som Gary Oldman (Darkest Hour) er en genial version af politiinspektør Gordon. Den imponerende rolleliste slutter dog ikke her, for garvede kræfter som Morgan Freeman, Katie Holmes, Tom Wilkinson og Rutger Hauer deltager også i det kappeklædte eventyr.

Som selvstændig film fungerer Batman Begins upåklageligt, men som åbner i Nolans trilogi er den bemærkelsesværdig. Her 13 år efter premieren er den stadig lige slidstærk, og man fascineres til stadighed af Nolans sans for detaljer og lækre locations. De godt 9 kvarter er en opvisning i ypperlig fortællekunst, som tilfældigvis er forenelig med DC Comics’ mest berømte figur. Hvis du aldrig har set en superheltfilm før, og kun har planer om at skulle se én, så SKAL det være denne. Dog kan du så ikke undsige dig efterfølgende for ikke at lade de to næste kapitler rulle over skærmen. Nolans Batman-film er hypnotiserende værker, som man igen og igen drages af. Du kan læse anmeldelser af The Dark Knight og The Dark Knight Rises andetsteds her på CinemaOnline. Batman Begins ender naturligvis på de maksimale 6 stjerner.

Sjældent har bonusmaterialet på en udgivelse været så omfangsrigt som tilfældet er her. Du kan se hvordan man har konstrueret Gotham City, Bathulen, Wayne Manor og se hvordan man har udviklet Batmans dragt. Du kan også få grundig indsigt i tilblivelsen af Batmobilen og i det hele taget kigge med på diverse CGI effekter når den skal bruges i biljagter. Du kan få mere at vide om manuskriptudviklingen, få viden om de mange stuntscener og endda se med på den skøre spoof-film Tankman Begins.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Batman Begins 4K Ultra HD
Original Titel: Batman Begins 4K Ultra HD