Beowulf

23. november 2007 af Christian Arhoff Andersen

Beowulf billede

Beowulf imponere med flot CGI, men skuffer fælt historie mæssigt, og ender som en af årets største skuffelser.

Hvis der er to tendenser i moderne mainstream film er det eventyrfilm og animerede film, der kommer bunkevis af år efter år, hvor mange ikke er specielt gode. Beowulf er et forsøg på at kapitalisere på succesen af disse slags film, og sammensmelte disse to genre, så man for første gang for en 100 procent computer animeret film for voksne.

Det 6. århundred i Danmark. Kong Hrothgar(Anthony Hopkins) og hans folk fejre opførelsen af den nye festsal Heorot. Da de jo er danskere bliver det også en vanvittig fest, der kan hørers lang væk. I en hule lang væk ligger monsteret Grendal vågen på grund af larmen, der påvirker ham langt voldsommere end mennesker. Grendal gør som monstre nu gør og finder frem til lydens kilde, og angriber Hrothgar og hans folk. Ingen har en chance mod monstret Grendal, der mest af alt ligner en ranglet kæmpe, og Grendal når at dræbe mange mennesker før Hrothgar direkte udfordre ham, og han beslutter sig at flygte. Heorot bliver lukket, og Hrothgar udlover en dusør til den der kan besejre Grendal.

Beowulf(Ray Winstone) og hans mænd hører historien og sætter sejl mod Danmark. Beowulf jagter dog ikke guld, men jagter legende status, og han afstår da også fra dusøren for at slå Grendal ihjel. Han beder Hrothgar om at åbne festsalen Heorot igen, for at lave en ”falsk” fest, der skal lokke Grendal til Beowulf og hans mænd, også begynder volden for alvor.

Hvis du syntes det plot lyder interessent, så er Beowulf muligvis noget for dig. For mig, var dette plot dog alt for tyndt, til at filmen kan fungere ordentligt. Udover det vare den 115 min, hvilket efter min mening er alt for lang tid for en middelalder fortælling om monstre og konger. Filmen virker desuden som om at den ikke har den nødvendige distance til materiale som dette. Jeg er sikker på at hvis man havde sendt vikinger fra det 6. århundred ind og se den, ville de hygge sig meget, når de først havde forstået hvad en film var. Jeg ved ikke hvem filmens publikum er, da det er en blanding af vikingefortælling med mjød og halvfulde konger der vælter rundt og menneske mod monster, hvor folk bliver revet i to dele, med blodsprøjt og det hele.

Computeranimationen er både en force og en ulempe. Det ser utroligt flot ud, specielt er landskaberne utroligt godt lavet. Udover det er der brugt samme teknik som i ”The Polar Ekspress” hvor man fanger skuespillernes udseende og bevægelser og bruger dem i animationen, så figuren ligner skuespilleren. Dette er flot og det er sjovt at se de store skuespillere som animerede figurere, dog forstår jeg dog ikke hvorfor man gør det i en film som denne. Beowulf kunne jo ligeså godt laves som en almindelig film, hvis man vil have skuespillernes udseende i filmen. Udover det mener jeg at i meget seriøse film som denne, virker computer animation ikke, da det er utroligt svært for skuespillere at vise følelser på nogen måde, og derfor er vi ligeglade med om Beowulf lever eller dør og hvad der sker med dette fiktionelle Danmark.
Beowulf skal roses for at prøve noget nyt og for de flotte animationer, men det hele runger meget hult, da hverken historie eller skuespil imponere på nogen måde.

Titel: Beowulf
Original Titel: Beowulf