Streaming anmeldelse

Beyond Suspicion

4. oktober 2018 af Teddy Tofte

1 stjerner Skriv en kommentar

Beyond Suspicion billede

En krimi vi har set op til flere gange før.

”Beyond Suspicion” føles som en film, vi har set en million gange før, hvis vi antager, at du ser film med strømere, som bliver anklaget for noget, de ikke har gjort, og bruger det meste af tiden efterfølgende enten på at bevise deres uskyld eller få hævn på dem, som gjorde dem uret. Nogle gange ender det med, at en konspiration bliver afsløret, som er tilfældet her. Det er en film, som er lige så flad som en pandekage, og selvom den teknisk set ikke fejler noget, så tilbyder den ganske lidt værdi for dem, som vover sig at se den.

Strømeren i dette tilfælde er Danny (Karl Urban), som går undercover og ender med at slå en anden politimand ihjel. Dette fører ham en tur i spjældet. Efter han kommer ud, ønsker han hævn over de egentlige skurke. Det er det, han fortæller os, men eftersom han er filmens protagonist og virker til at være en elskværdig fyr, så må han jo tale sandt. Hans søgen bliver efterhånden farligere, end han regnede med, idet en agent fra regeringen (Sofia Vergara) bliver involveret i sagen, og en større konspiration bliver dermed afsløret. Godt nok en mudret og forvirrende konspiration, som ikke har den store betydning for underholdningsværdien, men en konspiration ikke desto mindre.

Hvis noget af det ovenstående lyder interessant, jamen så kan det jo være, at ”Beyond Suspicion” er noget for dig. Det må jo så betyde, at det er første gang, du ser en krimifilm. Det skal nok blive sjovt så. Sandheden er dog, at ”Beyond Suspicion” er en sådan ligegyldig thriller, at den kæmper fra det allerførste øjeblik til at få dig ud på kanten af sædet. Det lykkedes ikke. Så snart du ved, hvad historien går ud – og det ved du allerede, efter du har læst denne anmeldelse – så kan du gætte dig til, hvad der kommer til at ske, skridt for skridt.

Nå, men hvis filmens historie ikke er noget at råbe hurra for, så har filmen brug for noget andet, så den kan være anderledes end som så mange andre produkter derude. Måske spændende karakterer, vi kan heppe på, tematisk dybde som vil få os til at tænke, eller måske utrolige actionscener? Det har den ikke, desværre. Karaktererne er alle arketyper, der er næsten ingen form for tematisk dybde, og actionscenerne er kun fremme i de sidste tyve minutter af filmen. Til den tid er du ligeglad med, hvad der sker.

På den anden side så ser filmen ikke billig ud, som en direkte-til-video-type. Den har en stærk produktionsværdi, okay skuespilspræstationer og glimrende kameraføring. Det er skønt at se Karl Urban i en hovedrolle, uanset hvilken rolle det er, og han forsøger tydeligvis at gøre noget med en kedelig og intetsigende figur. Sofia Vergara er okay, og Andy Garcia får et par gode scener her og der. Bobby Moresco både instruerede og skrev denne film – adapteret fra en bog af J. P. O’Donnell – og selvom instruktionen ikke fejler noget, er det virkelig manuskriptet, som trækker filmen langt, langt ned.

”Beyond Suspicion” alle de ”vanæret strisser-film”, du kan komme i tanke om, hvilket giver den en tom, uinspireret følelse. Historien er fuld af klicheer og forudsigelige øjeblikke, scener og karakterer. Skuespillet er godt, og den ser flot ud, men den har intet som helst interessant ved sig. Filmen føles som et dusin andre, bedre film, og den gør intet for at stikke ud fra mængden.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome

Titel: Beyond Suspicion
Original Titel: Bent