Blindspot - Sæson 2

12. april 2018 af David Lund

Blindspot - Sæson 2 billede

Et skridt i dine forkerte retning for en interessant, spændende omend uoriginal spændingsserie.

Der er ingen tvivl om, at der efterhånden er et hav af kvalitets tv-serier som de fleste følger med i. Derfor er det også svært, at beslutte sig for, hvilken er den næste man skal hoppe ombord på. For udvalget er ret vanvittigt. Samtidig dukker der konstant flere nye op, som sætter sit fodfæste i populærkulturen, og hopper foran de fleste titler på folks lister. “Blindspot” er ikke en af dem. Selvom serien har sit publikum, kan man roligt kalde den for en af de små titler derude. Især når man bevæger sig væk fra USA og deres flow-tv kanal NBC, der har produceret serien. For her er der stor fokus på “Blindspot”, og det er hovedsageligt her at de har fundet deres publikum. I øjeblikket kører den på tredje sæson i hjemlandet, men herhjemme er vi nået til den anden sæson på blu-ray.

For at foretage en lille opsummering, handler “Blindspot” om en kvinde, der har mistet hukommelsen, men er fyldt med tatoveringer på kroppen, der udgør ledetråde til hendes fortid. Og den fortid er naturligvis ikke helt normal. Det er en spændingsserie, der kaster omkring sig med ledetråde i et gigantisk puslespil, hvor ikke alle brikker passer. Man skal med andre ord, holde tungen lige i munden for at kunne følge med. Imens første sæson bød på en velskrevet og kreativ omend uoriginal omgang spænding, er anden sæson desværre et skridt i den forkerte retning. Vi er kommet tættere på vores hovedperson Jane Doe, og hendes udvikling er fortsat interessant imens bipersonernes udvikling nærmest er gået i stå. Anden sæson tager fat i Jane Does familie, og smider en nye skurk på bordet, men denne forekommer en anelse uinteressant, hvilket er en skam. For skurken er ingen ringere end stedmoderen, og dette skaber nogle bemærkelsesværdige dilemmaer. Hele seriens skelet er bygget på plot twists, blindgyder og ledetråde, og heller ikke dette er hamrende skarpt skåret i anden sæson. Netop som vi kommer ned af en interessant sti, bliver vi kastet ud i en mindre interessant af slagsen, og det er ødelæggende for forventningens glæde.

Jaimie Alexander som Jane Doe er såmænd en karismatisk nok skuespillerinde, men det er birollerne der får både hende og historien til at stråle. Roman (Luke Mitchell) er en af de nye karakterer i denne sæson, og Mitchell gør et fremragende og engageret stykke arbejde. Man kan heller ikke skyde skylden på Michelle Hurd for hendes karakter Shepherds mangler og brister - rollen er bare ikke skrevet særlig skarpt. Nej, manuskriptet er bare en smule dovent i denne omgang, men der bliver endnu engang lagt op til et brag af næste sæson, som man kan håbe, der bliver fulgt godt op på. “Blindspot” er stadig værd at følge med i på trods af en mindre skarp anden sæson, fordi skelettet på historien er stærkt nok i sig selv. Der er stadig steder, hvor serien stråler, men for det meste bliver det, der førhen var en fjollet blindgyde, seriens ny standpunkt, og det er en fejlberegning af den fatale slags.

Billede & Lyd - 5/6

Ligesom med første sæson, er anden sæson skudt med en Alexa, som giver hele den visuelle side et højteknologisk præg, der går godt i spænd med seriens indhold. Billedet er lyst og til tider bevidst overbelyst samt forholdsvist farverigt og flot. Dialogen er ofte hurtigt leveret, men lydsporet sikrer, at man ikke går glip af et ord på trods af eksplosioner, skud, musik og baggrundslarm bliver smækket oveni lydbilledet. Det er hamrende skarpt sat sammen.

Ekstramateriale 3/6

Det lyder måske som meget med syv featurettes, men de er hurtigt overstået. Flere af dem forklarer sæsonens rodede plot og plot twists på finurlig vis, imens andre blot er gentagelser af tidligere udgivet information. Derudoverer der lidt slettede scener, en optagelse fra Comic Con samt et gag reel. Der er dog ikke meget dybdegående information, og ekstramaterialet kunne godt have brugt en solid featurette samt kommentarspor til nogle af de mere kringlede og/eller vigtige episoder.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Blindspot - Sæson 2
Original Titel: Blindspot - Season 2