Det er godt og vel tre år siden #MeToo-bøgen ramte de sociale medier og modige mænd og kvinder stod frem og fortalte deres historier omkring sexchikane, krænkelser og andre seksuelle overgreb. Dette har både vækket både forargelse og glæde, da der endelige bliver gjort noget ved magtmisbrug. Dette magtmisbrug bliver der så sandelig heller ikke lagt skjult på i ”Bombshell”, hvor vi følger kvinderne på den ultrakonservative amerikanske Fox News.
Sexchikane som hverdagskost
Roger Ailes ( John Lithgow) styrer Fox News-kabel tv, hvor vi fra 2016 følger Megyn Kelly ( Charlize Theron), som en af Fox mest populære nyhedsværter og samtidigt skal være medvirkende til de republikanske debatter op til præsidentvalget. Her får hun stillet skarpe spørgsmål imod Donald Trump omkring hans synspunkt om kvinder, hvilket for alvor for hende i søgelyset – både hos Roger Ailes og resten af den konservative befolkning. Omkring samme tid bliver den erfarne vært Gretchen Carlson flyttet fra sine vante rammer på programmet ”Fox and Friends”, hvilket får hende til at reagere på en mulig retsag imod Roger Ailes for sexkrænkelser. Imens prøver den nye, unge og konservative Kayla Pospisil ( Margot Robbie) at finde vejen til sit drømmejob hos Fox og bliver hyret til ”The O’Reilly Factor”, men oplever hurtigt, at der er alvorlige konsekvenser, hvis man vil have succes på Fox-kanalen.
Stjernespækket rollebesætning
Charlize Theron har selv været med til at producere filmen, hvilket også har gjort, at hun har fået dygtige skuespillere med på holdet. Selv strålet hun i rollen som Megyn Kelly, hvor make-upteamet for alvor har transformeret hendes ansigt. Nicole Kidman er også godt castet I rollen som Gretchen Carlson, som starter hele retssagen og forsøger at få flere kvinder til at stå frem med deres oplevelser. Vi følger mange karakterer og derfor er der også mulighed for nye og genkendelige ansigter popper op. F.eks. oscarvinderen Allison Janney, som er Roger Ailes advokat. Den bedste præstation går dog til John Lithgow. Han er helt ugenkendelig i rollen som Roger Ailes, og han får endda Ailes til at fremstå menneskelig. Lithgow bærer kvalitet på hans skuldre og den burde i overraske nogen, at han giver en solid præstation som pervers og magtliderlig mand. Derfor må rosen også gives til makeupteamet, som også fortjent vandt en oscar for deres involvering i filmen. Make-uppen er også det mest vellykket ved filmen, da den plages at et dårligt manuskript.
Ufokuseret og rodet manuskript
Filmen er dels baseret på rigtige begivenheder. Dette er i sig selv fint, da det ikke er en dokumentar, så derfor må der gerne være fiktive elementer. Dog forsøger filmen at gabe overfor meget, i stedet for blot at fokusere på det vigtige – nemlig at Roger Ailes er manipulerende og udøver magtmisbrug. Han slipper utrolig nemt, og viser ikke virkeligheden af hans manipulation og hvordan, han bevidst får sine kvindelige ansatte til at kæmpe imod hinanden. Samtidigt får Murdoch familien pludselig stjernestatus og kommer til at fremstå som de gode, hvilket nok også er langt fra sandheden. Det er sådan set meget mærkeligt, at filmen fokuserer mere på Megyn Kelly og ikke Gretchen Carlson, da han er den, som sætter det hele i gang. Her får hun blot en lille birolle. Margot Robbies karakter er ikke baseret på en virkelig person, men er en sammensætning af kvinder, der har arbejdet på Fox. Det er et lidt pudsigt valg, da hun er den, som for alvor oplever sexchikanen, da hun ifølge Ailes skal vise hendes loyalitet på en måde. Vi er jo sådan set ikke i tvivl, om Ailes sexkrænkelser, så de spilder lidt en historie på at vise noget, som vi allerede ved i forvejen. I slutningen får vi lige en Metoo-prædiken, som virker alt for kalkuleret og unødvendig. Igen, vi ved godt, hvad det handler om. Publikum er ikke dumme. Vi kan godt gætte os til, hvorfor kvinder har svært ved at stå frem. Dette behøver vi ikke en opsang omkring.
”Bombshell” falder desværre til jorden som ufokuseret og rodet fortælling om virkelige begivenheder. Stjernerne strålet – især John Lithgow og makeup-teamet er de sande all-starts i denne produktioner. Desværre halter manuskriptet meget og dette gør, at historien forbliver overfladisk og rodet.