Streaming anmeldelse

Book Club (Blockbuster)

1. november 2023 af Natasha Margrethe Jensen

Book Club (Blockbuster) billede

Book Club er en knirkende romantisk komedie, som ikke helt skærer igennem. En klassisk rom-com cliché og ikke nogen særlig dyb mening eller handling i filmen. I sidste ende byder Book Club ikke på særlig meget.

En gruppe af fire veninder, som har været venner hele tiden, har en bogklub sammen, som de har haft i 40 år. De fire veninder hedder Diane, Sharon, Vivian og Carol. De er alle fire meget forskellige. En er en enke. En anden nyder at date løs uden forpligtelser. En tredje prøver at bearbejde sin skilsmisse. Og den sidste har ægteskabsproblemer. For at spice tingene lidt op, vælger de fire veninder at læse bogen Fifty Shades of Grey. Og derfra inspirerer de hinanden, til at gøre hver deres dating liv lidt mere spændende.

Book Club er en film, som egentlig har en sød nok handling. Men i sidste ende er det ikke nok til at holde filmen oppe. Man kan rimelig hurtigt forudse hele filmen, hvilket er okay nogle gange. Lige i det her tilfælde med Book Club, så kunne den dog godt have brugt et spændende twist undervejs i filmen. Og desværre grinte jeg ikke så meget, som filmen ellers lagde op til at jeg skulle.

Jeg tror af filmen har hentet stor inspiration fra Sex and the City filmene eftersom filmens hovedpersoner er fire kvinder, som alle er nogle ældre kvinder (jeg er ikke helt sikker på deres alder, men jeg vil skyde dem til 50+). Og de alle deler en masse om deres dating liv og ikke mindst deres sexliv. Men i modsætning til Sex and the City som jeg egentlig syntes fungerede meget godt, så er Book Club på nogle punkter lidt en efterligning af det allerede store hit, men fungere bare ikke lige så godt.

Til trods for at filmen er fyldt med Oscar vindere, så trækker det heller ikke op på filmen i forhold til skuespillernes præstationer. Diane Keaton, for at nævne en af dem, solgte mig ikke med hendes præstation. Det virkede næsten for overspillet af hvad jeg så og hørte. Og det samme gælder de andre. Om det er fordi at filmens historie er så flad, at skuespillet også bliver det, hænger i en råd tråd – hvem ved? Jeg har desværre ikke meget positivt at sige om denne film, men man kan håbe at film nummer to Book Club – Turen går til Italien er bedre og byder os på noget mere.

Titel: Book Club
Original Titel: Book Club
Premieredato: 1. november 2023