Broken City

16. oktober 2013 af Jesper Poulsen

Broken City billede

Velkomponeret puslespil, hvor ikke alt er som det ser ud

Billy Taggart, tidligere politibetjent, ernærer sig nu som privatdetektiv. Det står lidt sløjt til med økonomien, og derfor kommer det som sendt fra himmelen, da byens højt estimerede borgmester får brug for Billys hjælp. 50.000 dollars, halvdelen på forskud, hvis Billy vil skygge borgmesterens kone, som er mistænkt for at have en affære med en anden mand. Billy takker ja, alene fordi beløbet vil dække et stort hul i Billys financielle kvaler. Hvad Billy dog ikke er klar over, er at han i sin efterforskning, kommer på sporet af korruption og magtmisbrug blandt den politiske elite.

Mark Wahlberg (The Departed, The Fighter, Ted) spiller Billy, som tager imod opgaven om at skygge borgmesterens kone. Borgmesteren spilles af Russell Crowe (Les Miserables, Gladiator, Robin Hood), og dennes kone leveres af Catherina Zeta-Jones (Chicago, Ocean's Twelve, Red 2). Disse tre store navne ledes af Allen Hughes, manden der (sammen med bror Albert) også stod bag Book Of Eli og From Hell.

Broken Citys fremdrift er virkelig godt skruet sammen. Der er et rigtigt behageligt tempo i sagen om den påståede affære, og man følger Billy tæt i både hans skjulte fotografering og hans interaktion med de involverede. Man får ret hurtigt fornemmelsen af at man er oppe mod noget langt større. Man er på stikkerne og opmærksom på alt og alle. Dette skyldes at castet er særdeles troværdige i deres portrættering. Mark Wahlberg agerer fuldstændig som detektiv og desperat fattigrøv på en og samme tid. Russell Crowes borgmester er skummel og meget veltalende, på grænsen til det manipulerende. Zeta-Jones' rolle er både mystisk og hemmelighedsfuld. Læg dertil nogle glimrende bi-rolle præstationer af Kyle Chandler (King Kong, Argo, Zero Dark Thirty), Jeffrey Wright (Boardwalk Empire, The Hunger Games: Catching Fire) og Barry Pepper (Saving Private Ryan, True Grit). Denne signatur var virkelig fænget og meget opsat på at lægge to og to sammen i en fart, så handlingen kunne udfolde sig som beregnet. Men intet er som beregnet i Broken City. Den er kryptisk og dragende, og på alle måder lækkert pakket ind.

Broken City er drama-thriller når det er bedst. Selvom Mark Wahlbergs karakter står med en pistol på filmens cover, så forvent ikke dimensioner af action. I så fald vil du blive skuffet. Her er i stedet syv kvarters hjernegymnastik omkring en sag som hele tiden ændrer retning og bliver mere og mere intens. Det er figurernes dialog, mimik og facade som leverer varen, og som tillader dig hjemme i sofaen at spille med i jagten på hvad der er op og ned i en politisk valgperiode, præget af løgn og fordækte kort.

En anden af Broken Citys styrker er at man i den grad får lov til at komme under huden på de karakterer vi bliver introduceret for. Billy, for eksempel, har nemlig en skyggeside som eksempelvis kommer til udtryk i en scene, hvor han bliver frygteligt jaloux. Det medfører heftig druk og verbal temperament. Jo, men er det ikke bare fyld? Det er det ofte i film af denne type, men i Broken City fungerer baggrundshistorierne samt de personlighedstræk man oplever undervejs, simpelthen som understøttende beskrivelser af de mennesker man følger. De bliver mere hele og troværdige og til tider glemmer man helt at der naturligvis er tale om ren og skær fiktion. Når det lykkes, så er der intet andet underholdningsmedie som filmens verden. Broken City er i bund og grund noget så simpelt som en dejlig, velfortalt historie som er svær andet end at blive grebet af.

Ekstra materialet består af en række slettede scener samt en minutter lang dokumentar omkring tilblivelsen af filmen.

Mis. Label.

Titel: Broken City