Bruce Willis Collection (4DVD)

18. oktober 2006 af Michael Panduro

Bruce Willis Collection (4DVD) billede

En god, to jævne og en rigtig rigtig dårlig film

Endnu en mærkværdigt sammensat box med en skuespiller som eneste fællestræk. "Bruce Willis Collection" byder på fire film, de tre af nyere dato, den ene over ti år gammel og næsten uden Bruce Willis!

Der lægges ud med "Hostage" fra 2005 - en solid spændingsfilm med Willis som gidselforhandleren Jeff Talley. Filmen lægger ud med den typiske scene hvor en operation mislykkedes for den ellers dygtige forhandler og et barn bliver dræbt. Spring til et år senere og den flossede Bruce har degraderet sig selv til forstadssheriff i en lille soveby. Roen bliver desværre brudt da et simpelt biltyveri eskalerer og gør tre unge fyre til gidseltagere. Mr. Willis må så endnu engang træde i de gamle sko og klare ærterne.

Det lyder skrækkeligt klichetungt og er det sådan set også fra starten, men instruktør Florent Emilio Siri (den franske action-succes "The Nest") formår at gøre filmen underholdende, ikke mindst ved hjælp af en god sans for spænding og ved at tage sine karakterer alvorligt. Cirka halvvejs begynder manuskriptet dog at vende og dreje sig og lægge tåbelige twists ind hist og her, således at slutningen bliver et langtrukkent, kluntet forsøg på at samle alle trådene. "Hostage" er dog stadig solid underholdning fra start og næsten helt til slut.

Den sidste film Willis lavede før "Hostage" var den rædderlige "10 Fod Under", der også er med i boxen. Endnu mere kikset end sin forgænger "9 Fod Under" og med en endnu mindre komisk Willis og mere irriterende Matthew Perry - "10 Fod Under" må simpelthen være det absolutte lavpunkt i Willis' karriere! Det er næsten imponerende hvordan de to hovedpersoner og ikke mindst Kevin Pollak som ungarsk gangster formår at ramme ved siden af på alle punkter. Den komiske timing er elendig, filmen er sløset klippet, manuskriptet tørt og ulideligt forudsigeligt - man kunne blive ved. Filmens løbetid på 98 minutter føles som 3½ time hos tandlægen. Skrækkelig dårligt!

Næste film er krimikomedien "Bandits" fra 2001, der på trods af glimrende skuespillere i Willis, Billy Bob Thornton og Cate Blanchett ikke rigtig formår at blive mere end jævn. Barry Levinson istruerer en smule mere løssluppent end normalt i historien om de to bankrøvere Joe og Terry (Willis og Thornton), der har en glimrende vinkel på deres uhyre succesfulde profession. Det hele bliver imidlertid ødelagt af kvindfolket Kate. Filmen er bygget op dels af en fiktiv dokumentar om de to, dels af et almindeligt narrativ. Det fungerer udemærket og filmen hæves af de medvirkendes tæft. Alligevel kunne man med så fremtrædende skuespillere og instruktør sagtens have forventet mere.

Sidste film i pakken er både den særegne outsider med over ti år på bagen og max 15 minutter med Willis på skærmen, dels boxens absolut bedste film. "Four Rooms" er fire små historier, skrevet og instrueret af hver deres instruktør og med hver deres samling af mere eller mindre prominente skuespillere. De foregår alle på at faldefærdigt hotel nytårsaften og eneste fælles samlingspunkt er piccoloen Ted (en storspillende Tim Roth, der giver dem som hyperaktiv Harold Lloyd). Bruce Willis medvirker i det afsluttende segment, Quentin Tarantinos "The Man From Hollywood", der sammen med Robert Rodrigues' "The Misbehavers" udgør den bedste halvdel af "Four Rooms". Alexandre Rockwell og Allison Anders byder på lesbiske hekse og seksuelle intriger i deres, også meget komiske, indslag.

"Four Rooms" er med rette blevet en lille kultfilm gennem årene. Humoren er skæv og forskellig fra afsnit til afsnit, men takket være Tim Roths energiske præstation hænger filmen sammen som helhed. Der er virkelig mange gode grin og en uhøjtidelighed og energi de klæder de sære fortællinger.

Som det står beskrevet er "Bruce Willis Collection" en noget blandet pose bolcher. Der er god underholdning, lam komedie og mesterlig episodefilm, men der er ikke nogen tydelig rød tråd. Willis' mærkevare, den rå, stiliserede actionfilm, og hans karakteristiske børste af en politimand er ingen steder at finde i denne samling (heller ikke rigtig i "Hostage", hvor han spiller en ovenud blød mand). Boxen er således kun værd at købe hvis man i forvejen godt kan lide de enkelte film. I mine øjne er "Four Rooms" glimrende, men bestemt ikke grund nok til at erhverve tre andre film, der gennemsnitligt ikke er andet end jævne.

Bonusmaterialet er også meget sparsomt. "Bandits" byder på en trailer, en stribe ligegyldige interviews og en halv time lang bag-kameraet-dokumentar, mens "Hostage" er boxens topscorer med en kort dokumentar, seks slettede scener med kommentarer, to forlængede scener, et trailershow og et DTS-lydspor. De to sidste film har intet bonusmateriale og "Ti Fod Under" har hverken nogen menu eller den ellers reklamerede DTS-lyd.

Skulle filmene have individuelle bedømmelser ville det ligne noget i retning af:
"Hostage" - 3/6 stjerner
"Ti Fod Under" - 1/6 stjerner
"Bandits" - 3/6 stjerner
"Four Rooms" - 5/6 stjerner

...men bedømmes boxen som helhed kan den umuligt få mere end to, dels på grund af de skrabede udgaver og fejlagtige reklamationer, dels fordi "Ti Fod Under" simpelthen er så rædderlig dårlig at den trækker det hele yderligere en karakter ned.

Filmene er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.

Titel: Hostage, Ti Fod Under, Bandits, Four Rooms
Original Titel: Hostage, The Whole Ten Yards, Bandits, Four Rooms