Caprinos Eventyrlige Verden

19. november 2006 af Jesper Poulsen

Caprinos Eventyrlige Verden billede

Er der små størrelser i huset, så er her den ultimative julegaveidé...

Ivo Caprino, nordmanden med det italiensk-klingende navn, er lidt af en legende i sit hjemland. Jeg vil gå så langt til at kalde ham Norges svar på Jim Henson. En mand og hans dukker, som har underholdt flere generationer i de kolde fjelde. Nu udkommer denne box som indeholder 13 af hans bedste film, inklusiv det helt store hit – Bjergkøbing Grand Prix – som er i en kategori for sig selv og som forrige år kunne fejre 30 år jubilæum. Herunder et lille udsnit af filmindholdet i boxen, som består af 4 dvd'er.:

Klatremus i knibe, er som navnet måske antyder, en sekvens fra Thorbjørn Egners Dyrene i Hakkebakkeskoven. Klatremus kommer til at ødelægge sin guitar og frygter at Bamses Fødselsdag bliver uden musik og dans, men det findes der heldigvis råd for. De elskelige figurer fra den klassiske fortælling får liv, men som sagt kun som en lille bid af en større sammenhæng. Det er imidliertid lidt synd, for det er i bund og grund ikke det mest sindsoprivende sted i handlingen som er plukket ud. Det handler vist mere om at vise at det kan lade sig gøre, og det sker i en rasende fart uden ordentlig link til samhørigheden. Dog kan jeg berolige med at hele Hip Hurra For Bamsefar er intakt og at det på den baggrund ender lykkeligt.

Musik på loftet, handler om Lars og Lotte som er to raske børn, der dog har travlt med at spille falske toner på loftet af farens instrument-forretning. Der bliver truttet og klimptet på livet løs, men det lyder så rædselsfuldt at det skræmmer kunderne væk. Om natten kommer selveste Ole Lukøje forbi og får børnene til at drømme en magisk drøm, hvor instrumenterne bliver vakt til live og giver en fornem koncert. På den baggrund lærer de to børn at instrumenter skal behandles med følelse, og snart efter vender kunderne tilbage til forretningen, for nye smukke toner lyder nu fra loftskammeret. En fin lille fortælling, men som dog drukner i for meget musik og for lidt dynamik figurerne i mellem.

Askeladden og hans hjælpere, er et rigtigt eventyr om en Klods-Hans-type som får til opgave at bygge et skib til kongen som er lige godt til lands, til vands og i luften. I så fald kan han få prinsessen... Askeladden har travlt, men ikke mere travlt end at han undervejs giver sig tid til at hjælpe nogle mystiske personer som han møder på sin vej og som alle gør ham følge på vej mod kongens slot. Askeladden får på fortryllende vis bygget skibet til kongen, som dog er så grådig at han sætter Askeladden på yderligere 3 opgave før prinsessens gunst kan blive hans. Opgaverne er umulige, men så viser det sig at Askeladdens følge besidder hemmelige kræfter og betaler deres gæld tilbage. Fortalt som en fantasi-illusion via to små børn som spørger den gamle fortæller om en godnat-historie. En solid fremstilling som samler alle de bedste træk fra eventyr-genren blandt godt og ondt, magi og den unge knægt der må så meget igennem, før han bliver voksen.

Karius og Baktus, spilles som et teaterstykke med flere akter med de to små “bisser” som ødelægger drengen Jens' “bisser”. De nyder godt af slik og wienerbrød og indretter sig i Jens' tænder. Det gør dog frygteligt ondt på Jens, som tyr til tandbørsten, som er Karius og Baktus' værste fjende. De klarer dog skærene i første omgang, men værre går det hos tandlægen. Han sørger nemlig for at fjerne huller, så næste gang tandbørsten kommer forbi, har Karius og Baktus ingen steder at søge ly... Udførelsen og de gode gamle sange, som små knægte har råspillet via kassettebånd i sin tid, fiser direkte ind på nostalgi-lystavlen.

Boxen indeholder endvidere endnu en film om Askeladden, en version af H.C. Andersens Den Standhaftige Tinsoldat og ikke mindst den sort/hvide debut Tim Og Tøffe samt Den Syvende Far I Huset, Et Hundeliv, Lille Frik, Papirdragen og Ræve-enken. Alle filmene er med dansk tale af kapaciteter som Bent Mejding, Dick Kaysø, Claus Ryskjær og Susse Wold, blot for at nævne et par stykker. Dertil kommer en masse ekstra materiale, hvor man dels kan lære noget om Ivo Caprino (1920-2001) men også se en del eksempler på den forbedrede restaurering af filmene. Alt i alt en uundværlig box, hvis man vil have det hele samlet.

Som rosinen i pølseenden, skal jeg ikke undlade at bruge lidt ekstra kræfter på den legendariske Bjergkøbing Grand Prix. Den uimodståelige fortælling om cykelsmeden Theodor Felgen, der bygger racerbilen Il Tempo Gigante. Hans to små medhjælpere, den optimistiske fugl Sofus og det pessimistiske pindsvin Ludvig, sørger for diverse løjer og virak undervejs, og specielt jokker førstnævnte i spinaten, da han ved et tilfælde afslører planerne om Il Tempo Gigante til en rig sheik. Inden længe har sheiken sat sig for at Il Tempo Gigante skal deltage i et stort anlagt racerløb i Bjergkøbing, og det kommer den skumle Rudolf Blodstupmose for øre. Om natten bryder han ind hos Felgen og ødelægger Il Tempo Gigantes motor, i håb om at han selv kan vinde det store Grand Prix. En film som på dansk tv har fået klassiker-status via sine mange visninger i forbindelse med efterårs-bio i monopolets tid, og som den dag i dag stadig kan begejstre via sin utrolige stop-motion teknik som ganske vidst kan virke lidt old-school, men ikke desto mindre dobbelt så charmerende. De afholdte figurer ligger for altid lagret i bevidstheden, sammen med det scoop at man fik selveste Gunnar Nu Hansen til at kommentere selve løbsdelen af filmen, tilsat den behagelige stemmeføring af blandt andet Ole Monty, Ulf Pilgaard, Vigga Bro og den søde tune som ledsager filmens højdepunkter. Velkommen til en fantastisk gensyn og ikke mindst en ny begyndelse for nye seere...

SF/Fox.

Titel: Caprinos Eventyrlige Verden
Original Titel: Caprino's World Of Adventure