Carol

10. marts 2016 af Rasmus Legene

6 stjerner Skriv en kommentar

Carol billede

Cate Blanchett og Rooney Mara forfører i Todd Haynes medrivende drama

Nogle film er hektiske handlingsstykker, hvor der sker dramatiske ændringer i hver scene. Sådan en film er Carol ikke. I stedet byder Carol på et fantastisk, sagte studie i mennesker, deres forhold til hinanden og omstændighederne omkring dem. Stilheden regerer uden at det på noget tidspunkt bliver kedeligt eller uinteressant.

Cate Blanchett spiller Carol, en moden kvinde midt i en skilsmisse, der bliver forelsket i den unge Therese Belivet, spillet af Rooney Mara. Filmen foregår i 50’erne så deres forhold er endnu mere tabu end det kunne være i den moderne verden. Men i sidste ende er den historiske ramme en lille del af fortællingen, der primært fokuserer på kærligheden og de priser man er villig til at betale for den.

Meget af filmen bruges på at give indsigt i, hvem både Carol og Therese er og hvordan de ser hinanden. Både Rooney Mara og Cate Blanchett gør et eminent stykke arbejde ud af at udvise følelser på en afdæmpet og meget realistisk facon. De bliver støttet af gode biroller, der ofte kun er der i enkelte scener for at give os indblik i hovedpersonernes karaktertræk.

Der er et narrativ i filmen, et der cirkulerer om Carols forhold til sin datter, sin skilsmisse og til Therese, men der er ingen tvivl om, at det er en film med fokus på følelser og personer, og ikke plot. Dermed ikke sagt at filmen står stille, men den bevæger sig fremad med et behov for at skildre personerne, ikke for at drive fortællingen mod et mål eller klimaks af nogen slags.

Visuelt viser filmen USA i 50’erne på smukkeste vis og instruktøren Todd Haynes forstår at vise fascinationen og usikkerheden, der ligger i mødet med nye mennesker man føler sig tiltrukket af. At det er to kvinder er et tema, men på ingen måde noget, der overskygger følelserne man kan fornemme i rollerne. Manuskriptet, skuespillerne, musik og cinematografien er alle elementer, der går sammen om at skabe en utrolig intim film med fascinerende hovedroller.

Carol er en umådeligt smuk film, der med sagte toner og lidenskabeligt blik kigger på to menneskers forelskelse. Den viser, hvad to mennesker kan bringe hinanden samtidig med at den kigger på, hvilke forhindringer et forhold, specielt et tabuiseret et, kan have. Musik, billede, instruktion og skuespil går sammen om at skabe et fantastisk indblik i to menneskers sind og sjæl.

Titel: Carol
Original Titel: Carol
Premieredato: 10. marts 2016