Changing Lanes

20. januar 2003 af Jeppe Krogh

Changing Lanes billede

To mænd støder ind i hinanden og skilles som uvenner. Dette fører til en hård, intens og dagslang kamp de to mænd i mellem igennem hele New York.

Gavin Banek (Ben Afleck) er en succesrig advokat ved et stort firma og gift med ejerens datter. Han er på vej til et livsvigtigt retsmøde, hvor hans firma kan få kontrol over en afdøds filantrops mange millioner. Doyle Gipson (Samuel L. Jackson) er en tidligere alkoholiker i gang med, at få sit liv på ret køl igen. Han er på vej til et møde, der skal bestemme om han kan få lov til, at se sine børn mere eller om hans kone skal flytte til en helt anden by med børnene. Disse to mænd støder ind i hinanden og da Gavin har travlt, får de ikke udvekslet forsikringspapirer. Gavin skriver sit navn på en folder, siger ’bedre held næste gang’ og efterlader Doyle midt på motorvejen med et fladt hjul på hans bil. Doyle kommer for sent og af den grund rejser moderen med børnene til en anden by, og Gavin har tabt et vigtigt underskrevet dokument ved sammenstødet, som Doyle finder. Dommeren giver Gavin en frist til sidst på dagen til, at præsentere dokument eller sagen falder fra hinanden.

New York bliver herefter skueplads for en dramatisk kamp om dette dokument. De misforstår hinanden og i desperation går de til yderligheder, de aldrig havde troet de ville kunne finde på. Med udsigten til, at miste noget vigtigt i deres liv, begynder de at tænke anderledes og sætte deres liv i perspektiv. Det viser sig, at deres liv ikke helt er som de troede og i løbet af deres strid kommer de til, at udforske deres gode og dårlige sider, og deres liv ændrer sig derpå for altid. De får et indblik i hvad deres valg i livet betyder og hidtil har betydet, og de opnår en bedre forståelse for deres egen og hinandens situation.

Changing Lanes er en mørkere film end filmene den sydafrikanske instruktør Roger Michell ellers er kendt for. Hans absolut største succes er Notting Hill med Julia Roberts i hovedrollen, men, hvis man ser bort fra sidstnævnte film, så er han kendt for, at være en god personinstruktør. Karaktererne i hans film er meget ofte dæmpede og underspillede, hvilket stiller store krav til skuespillerne, og giver en god og realistisk dramatisk effekt.

Skuespillet i Changing Lanes er godt og det gælder både hovedrollerne og bi-rollerne. Historien er egentlig også god, men man kan dog diskutere om det overhovedet er muligt, at så meget kan gå galt i løbet af én dag. At vi opfatter historien som realistisk er et krav for, at holde os interesseret i personerne og gider, at følge dem. Det mest interessante i denne film er dog de to mænds mentale rejse i det mørke og uudforskede i deres psyker og den bliver også fint beskrevet. Det er absolut en film, der er værd at se, og der er også stof at tænke over, når man forlader biografen. Jeg giver filmen 4 stjerner ud af 6.

Titel: Changing Lanes
Original Titel: Changing Lanes
Premieredato: 8. november 2002