Children Of Men

15. maj 2007 af Kristian Jensen

Children Of Men billede

En af de bedste film i 2006. Alfonso Cuaróns mesterlige science-fiction film er endelig udkommet på dvd.

Den mexicanskfødte filminstruktør Alfonso Cuarón har allerede i sin relativt korte karriere inden for faget, markeret sig som en super talentfuld håndværker. Cuaróns cv tæller film som ”…Og din mor!” fra 2001 og den tredje del i serien om Harry Potter ”Fangen fra Azkaban” (2004), der efter min mening er den bedste i serien.
Med ”Children Of Men” har Alfonso Cuarón kastet sig over en af filmhistoriens mest udskældte genre, science-fiction. Genren bliver ofte beskyldt for at være både tematisk udtømt, kedelig og effekt-liderlig. Alfonso Cuarón har valgt at se bort fra de hårde ord, og har i stedet skabt en smuk og spændende science-fiction film om menneskelighedens endeligt.

Året er 2027. Menneskeligheden har mistet evnen til at formerer sig, og verdens yngste borger er netop blevet myrdet. I et totalitært England bruger kontorrotten Theo (Clive Owen) tiden på at drikke sorgen over et mistet barn og et forlist forhold væk, alt i mens han er vidne til verdens undergang. Men da Theo bliver kontaktet af sin ekskæreste Julian (Julianne Moore), der nu er leder af en oprørsbevægelse, bliver hans verden vendt op og ned. Theo får til opgave at bringe en ung gravid kvinde til den engelske kyst, hvor et redningsskib venter hende. Men det er ikke just nemt at smugle en gravid kvinde ud af det undertrykte England, og rejsen får da også alvorlige konsekvenser for Theo, der pludselig må se sig jaget af venner såvel som fjender.

Udover at være en vanvittigt spændende thriller, formår ”Children Of Men” samtidig at udstille menneskelighedens værste sider. England bliver præsenteret som en totalitær stat, hvor indvandrere og andre, der ikke passer ind i samfundet, bliver sat i lejre, hvor de bliver ydmyget på det groveste. Filmens tematik om fjendtlighed over for fremmede kulturer ligger uhyggelig tæt på den virkelighed vi lever i dag, hvilket er med til at gøre filmen sørgelig aktuel.

Teknisk er ”Children Of Men” helt og aldeles fejlfri. Emmanuel Lubezkis fantastiske kameraarbejde kombineret med Jim Clay og Geoffrey Kirklands flotte produktionsdesign, gør filmen til en visuel perle, der huskes længe efter filmen er slut. Billederne af et apokalyptisk London brænder sig ind på nethinden, og man suges ind i filmens mørke stemning.
Også skuespillet er helt i top. Clive Owen gør en troværdig antihelt i rollen som Theo. Julianne Moore er ligeledes god i rollen som Julian. Den aldrende Michael Caine beviser endnu engang, at han er en af Englands allerstørste skuespillere. Men filmens absolutte stjerne er den 19-årige Claire-Hope Ashitey, der spiller den gravide Kee. Den unge skuespillerinde viser enorm spændvidde i sit portræt af den gravide Kee, der skifter mellem at være rapkæftet snotunge til beskyttende moder. Det er ikke mindre end en pragtpræstation.

”Children Of Men” hører til i enhver dvd-samling med respekt for sig selv. Filmen er en vanvittigt spændende science-fiction thriller med respekt for sit publikum. Samtidig er filmen en rørende fortælling om overlevelse i et samfund på randen af undergang.
”Children Of Men” er en af disse film hvor alt synes at gå op i en højere enhed, og man må for alt i verden ikke snyde sig selv for dette mesterlige stykke filmhåndværk.

Der er desværre ikke noget ekstra materiale til filmen.

Filmen er tekstet på følgende sprog: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk