Cobain - Montage of Heck

20. september 2015 af Nikolaj Sonqvist

Cobain - Montage of Heck billede

Et retrospekt indblik i livet på Nirvanas ikoniske forsanger.

Kurt Kubain fra A-Z
Hvad har Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Amy Winehouse og Kurt Cobain til fælles udover at være sangere? De har alle den tvivlsomme ære at være medlemmer af Klub 27 for populære musikere, der har stillet træskoene som 27-årige. Nu tager dokumentaren Cobain - Montage of Heck os tilbage til slut 80’er- start 90’ernes største punkrock gruppe Nirvana og helt ind bag facaden på den ikoniske forsanger Kurt Cobain.

Gennem Kurt Cobains egen kunst, journaler og musik, adskillige super 8 film og lydoptagelser fra hans familie, og helt nye interviews med familie og venner og animationer, skildrer Montage of Heck i detaljeret grad Kurts barndom, opvækst, familieliv, gennembrud og til sidst sammenbrud. Dokumentaren giver et fantastisk indblik i, hvem Kurt var og svarer endda også på, hvorfor han blev den ikoniske punkrock-musiker, han blev.

Det glade, kærlige barn til den vrede, kærlige mand
Kurts barndom begyndte ellers lykkeligt, hvor han var kærlig og omsorgsfuld, men hans forældres skilsmisse som niårig ødelagde Kurts verdensbillede. Forinden havde Kurt fået lægeordineret ritalin, fordi han blev mere og mere hyperaktiv og energisk, og efter skilsmissen kunne hans mor Wendy o'Connor ikke magte ham længere, og han flyttede hjem til sin far Don Corbain, der ifølge Kurt selv ydmygende og nedgjorde ham. Nu begyndte Kurt en nomadetilværelse, hvor han hele tiden kom i problemer, blev afvist og smidt fra hjem til hjem.

Kurt opdagede derfor pot, som han kunne bruge til at flygte fra sin problemer. Vel at mærke lige indtil han selv begyndte at skabe dem. Han brugte tiden alene på at spille guitar, skrive sine tanker ned og tegne mindre muntre tegninger. Kurt havde få venner og blev manisk depressiv og overvejede allerede dengang at begå selvmord. Dog ville han gerne prøve at få et slag fisse inden han tog billetten.

Hans high school ven Buzz Osborne introducerede Kurt og kammeraten Krist Novoselic for punk rock og det ændrede altså punk rock historien for evigt. Pludselig kunne Kurt se et formål med sine tanker, som kunne kanaliseres ud gennem musikken. Kurt ledte efter undergrunden og de fandt hinanden, som det lyder i dokumentaren. Kurts geniale hjerne arbejdede i døgndrift, og pludselig kunne han dele den med hele verdenen og måske endda tjene en skilling på det.

Men hvorfor tog Kurt sit liv?
Montage of Heck interviewer Kurts familie (mor, far, hans søster Kim), ekskæresten Tracy Marander, enken Courtney Love og bandmedlemmet Krist Novoselic, mens billedsiden af fyldt ud med lydklip og animationer, hans tegninger og skriverier, som giver os et åbent og indsigtsfuldt billede af personen Kurt Cobain. Den er kronologisk ombygget og fortæller i ro og mag i detaljer om Kurts liv.

Dokumentaren forsøger at fortælle, at det dels var Kurts person som dårlig taber, de mange nederlag i barndommen (forældres skilsmisse), hans misbrug og hans konstante mavesmerter, der ofte resulterede i opkast, som var årsagen til Kurts endelige skæbne. I hans egne ord selvmedicinerede han sig selv med heroin, for at slippe for mavesmerterne. Men de blev blot værre.

Desværre slutter Montage of Heck brat ligesom Kurts liv gjorde. Hvorfor begik Kurt selvmord en måned efter dokumentarens sidste beretning? Måske er det dokumentarens måde at være virkelighedstro og ikke give noget svar på det ofte stillede spørgsmål: hvorfor skød Kurt sig selv? Men instruktøren Brett Morgen (On the Ropes, 1999, The Kid Stays in the Picture, 2002) kunne måske have spurgt de mange interviewpersoner (mor, far, søster, kærester) om hvorfor de tror, han gjorde det. Det er derfor lidt ærgerligt, at filmen slutter uafklaret og uforløst.

Buzz Osborne, som ikke selv er med i dokumentaren, har offentligt kritiseret sandhederne i Montage of Heck. Specielt to af de animerede sekvenser mener han er opdigtet ligesom Courtney Loves udsagn burde tages med en gran salt. Blot en lille serviceinformation om ikke at æde hele indholdet råt for usødet.

Universal Pictures.

Titel: Cobain - Montage of Heck
Original Titel: Cobain - Montage of Heck