Come Together

20. november 2003 af Natasja Engholm Jensen

Come Together billede

Come Together er en aften i selskab med musikalsk nostalgi og kleenex ved hånden. En hyldest til John Lennon samt et minde om ofrene for den 11. september.

John Lennon og World Trade Center. På hver deres måde repræsentanter for nyskabelse og symboler på kulturen i den vestlige del af verden, og begge fik de med 20 års mellemrum så tragisk et endeligt. John Lennon blev skudt den 8. december 1980 af en sindsforvirret fan, og World Trade Center kollapsede, som vi alle ved, da terrorister fløj to kaprede fly ind i begge tårne den 11. september 2001.

Som en samlet hyldest til John Lennon samt ofrene for tragedien den 11. september samledes musikere og skuespillere fra alle genrer den 2. oktober 2001 i Radio City Music Hall i New York City. Med gæstetalere så prominente som bl.a. Kevin Bacon, Ben Stiller, Dustin Hoffman og Yoko Ono Lennon serveret af aftenens vært, Kevin Spacey, var der lagt op til tilfredsstillelse af musikalske hjerter og følsomme sjæle. Showet blev vist live på flere amerikanske tv-kanaler, og det har nu resulteret i denne dvd ”Come Together – a night for John Lennon’s words & music”.
”Come Together” er som nævnt titlen, men den kunne lige så godt have været ”Give peace a chance”. For fred er det gennemgående tema i denne blanding af lovprisningstaler for Lennon samt ofrene fra den 11. september og musikalske krydderier fra flere store amerikanske kunstnere.

Fans af John Lennon, herunder undertegnede, må kunne mærke de små hår rejse sig, da Lennon trådte ind på showets scene første gang. For her var han, genopstået fra de døde. Ansigtstrækkene og stemmen. Og så alligevel ikke. For det var ikke Lennon senior men derimod hans søn fra ægteskabet med Yoko Ono, Sean Lennon. Gennem tre optrædener viser junior, at Lennon – dynastiets musikalske talent ikke er helt begravet. Specielt den trestemmige version af ”Across the universe” med Rufus Wainwright og Moby må give anledning til en tåre eller to, men også de gamle Beatlesnumre ”This boy” og ”Julia” bliver udført med musikalsk ynde og begavelse.

Læg på den musikalske side også mærke til vor tids kvindelige modstykke til John Lennon, Alanis Morissette. Den altid nyskabende og fantastisk talentfulde canadiske stemme giver her sit enestående bud på en moderne version af ”Dear Prudence”. Og hun gør det med på samme tid hengiven loyalitet til et typisk Lennon nummer suppleret med et personligt Morisette – præg.

Flere store stjerner giver deres musikalske bud på John Lennon anno 2001, heriblandt Lou Reed med en lidt mere rocket variant af ”Jealous guy” og Cindy Lauper fra Central Park i New York med en rørende version af ”Strawberry fields”. Nelly Furtado og Dave Stewart bryder rækken af ballader med det mere tempofyldte ”Instant karma”, men desværre råber Nelly Furtado mere, end hun synger, hvilket ødelægger et ellers fremragende nummer. Stone Temple Pilots giver deres velspillede men en smule kedelige og uoriginale version af ”Revolutions”, og som et af showets bedste og mest overraskende optrædener får vi set Kevin Spacey i rollen som sanger med nummeret ”Mind games”.

Af lidt mindre kendte kunstnere, i hvert fald for de fleste danskere, finder vi Yolanda Adams og Billy Preston i en gospelinspireret version af ”Imagine”, og det slipper de fra på smukkeste vis. Dave Matthews spiller på akustisk guitar så nydeligt ”In my life”, Natalie Merchant giver en køn om end en smule søvndyssende version af det ellers så livlige nummer ”Nowwhere man”, og Shelby Lynne giver med nerve og intensitet i sin pragtfulde stemme sit bidrag til gåsehud, nostalgi og tårer i øjenkrogen. Herudover medvirker Marc Anthony med en bigbandudgave af ”Lucy in the sky with diamonds” og Craig David i bedste Justin Timberlakestil med ”Come Together”.

Alt i alt er ”Come Together” kræs for såvel Lennon – elskere som sentimentale sjæle i al almindelighed. Sangene er velvalgte og synes alle at have været af stor betydning på den ene eller den anden måde for John Lennon. Showet som helhed er på den ene side utroligt gribende set i lyset af de tragiske begivenheder, der fandt sted blot en måned før. På den anden side bliver det ind i mellem indbegrebet af ærkeamerikansk selvretfærdighed og hykleri, men kan man se bort fra dette, er der lagt op til halvanden times pragtfuld musikalsk underholdning.

DVD'en er venligst stillet til rådighed af www.dvd.bmg.dk

Titel: Come Together
Original Titel: Come Together