CSI: Grave Danger

11. september 2006 af Søren Rasmussen

CSI: Grave Danger billede

The Tarantino touch på et CSI dobbeltafsnit. Ganske enkelt mesterligt.

En af CSI holdets egne detektiver kidnappes og CSI folkene hives ind i et djævelsk ondt og gennemtænkt afpresnings-nummer. De ellers så kølige detektiver får deres nerver flosset godt og grundigt, og sammen med dem kommer seeren helt ud på kanten af sædet. Mens holdet kæmper for at rede deres kolega, bliver det mere og mere tydeligt at bagmanden er ved at hævne sig for en uret, begået mod ham og hans familie. Kan det være at bortførelsen ikke drejer sig om penge, men om et råb af afmagt og på retfærdighed. Dette gør sagen langt mere uforudseelig og tester CSI'erne til bristepunktet.

Bruckheimer står sædvanligvis for solidt film-håndværk af den kommercielle slags, og det er også tilfældet i CSI serien, som står for nogle ganske intelligent sammenskruede kriminal-plot, pakket ind i lækker reklame æstetik. Men Tarantino’s vinkel hiver det hele et niveau højere. Som Tarantino selv siger i et af de medfølgende interview, så var han vild med ideen om at lave et CSI afsnit. Men hvis det skulle være et afsnit i sædvanlig stil så kunne de ligeså godt lade være, for det kunne han ikke. Tarantino kører sin helt egen stil af finurlige ideer, meningsløse men interessant samtaler og grotesk vold.
Og måske det bare er min Tarantino-fan hjerne som bilder sig det ind, men det virker virkelig som om CSI teamet nyder at være under mester Tarantinos instruktion. Nye sider af karaktererne dukker op og skuespillerne får afprøvet nye tilgangsvinkler.

I sædvanlig stil har Tarantino gravet en af sine helte frem fra fortiden, og givet rollen som den forurettede mastermind-skurk til John Saxon. Saxon er gammel i branchen, uden nogensinde at have været så stor blandt et dansk publikum. Han kan blandt andet opleves som kungfu helten Roper i Bruce Lee’s første, og eneste, Hollywood film Enter the Dragon.
Ud af det gamle klædeskab hiver Tarantino også gamle ræve som Tony Curtis, Andrew Prine og Louis Chiles. Dette er en smart lille manøvre, som fjerner tankerne fra den mørke side af Las Vegas, som CSI repræsenterer. Det leder tankerne tilbage mod det klassiske Las Vegas. Det Las Vegas hvor Mafiaen herskede og Frank Sinatra var den ukronede konge. De gode gamle dage hvor der var styr på tingene og hvor Siegfried og Roy endnu ikke kunne udtale ordet… Tiger!

CSI: Grave Danger indeholder et par features som er ganske interessante. En lille featurette om Tarantino’s vinkel på CSI serien, og en samling interview med William Petersen, Quentin Tarantino, Anthony E. Zuicker, John Saxon o.a. om sæson afslutningen.
Det er ganske interessant, uden at tage den store tid og jeg giver ekstra materialet 3 ud af 6 stjerner. CSI Grave Danger er et virkelig godt indslag i CSI serien og for fans af serien er det her et absolut must.

PanVision.

Titel: CSI: Grave Danger
Original Titel: CSI: Grave Danger