Cypress Hill - Smoke Out

31. december 2003 af Per C. Halling

Cypress Hill - Smoke Out billede

Dette var en dvd, som virkelig kedede mig og fik mig til at tænke på, hvad det er som får os til at betale flere hundrede kr/dollars for at opleve deres idol/favorit band/kunstner . . .

Er det kunstneren, sceneshowet ??? Personligt bedømmer jeg altid en koncert udfra om, jeg bliver revet med på samme måde som publikum eller får en følelse af nærværd fra den/dem på scenen. Jeg ser prisen for DVD'en for det samme som, hvis jeg havde købt en billet til koncerten/arrangementet. Jeg lytter derfor altid derfor til en koncert både med og uden billeder, før jeg giver en endelig bedømmelse, for det er jo i sidste ende jo musikken og fremførelsen, man skal bedømme og ikke kun det eventuelle smarte sceneshow. Der er artister, som er gode på CD og okay til koncerter, hvor man bare kommer tættere fysisk på sit idol, andre som er bedre live end på CD fordi de virkelig spiller på kontakten mellem dem og publikum, andre igen, hvor det er sceneshowet der sælger og når man så lytter til cd'en senere keder man sig, og så er der dem, som bare kan både lave fabelagtige studiealbums og ligeså fremragende koncerter. I dag er det ingen kunst, med den teknik vi har, at lave et studioalbum, med både god lyd og i en lækker kvalitet. Her kan man få både kunstner og instrumenter til lyde perfekt under alle forhold. Jeg lytter derfor i dag til langt flere liveoptagelser både på CD, DVD og til koncerter, før jeg køber en studieoptagelse, for jeg vil give kunsteren/ne mulighed for at vise hvad de kan præstere først. Det har faktisk gjort, at jeg faktisk ikke laver så mange fejlkøb, men har haft en masse gode oplevelser både, ude på både store og små spillesteder, men også hjemme i stuen. En metode jeg klart kan anbefale nu, hvor der udkommer flere og flere koncerter ud på DVD og internettet. For hvor live udgivelser før var tegn på at en kunstner havde brug for ekstra tid til at skrive nyt materiale eller man skulle trænge lidt flere penge ud af hungrende fans, er der i dag tale om lang bedre udgivelser før, så det sætter også krav til os som anmeldere, men det gør også arbejdet mere spændende, og giver også fans lidt mere at komme efter, hvis de ellers er velproduceret. Efter disse få ord vil jeg nu gå videre med selve anmeldelsen af en dvd, som slet ikke fangede mig på noget tidspunkt.

Smoke Out er et sammendrag af en masse optagelser fra en hel dag med punk, hip hop, rock og rap fra november 2002, eller nærmere bestemt 23. november 2002. Denne dag fejrede The Cypress Hill Smoke Out Festival deres femte succesfulde år. Begivenheden er en fantastisk blanding af de forskellige stilarter, som du kan vælge at se, enten som 1 lang, eller 6 små koncerter. Du vil kunne opleve flere store navne på scenen, som fx Snoop Dogg og Cypress Hill, som ud over at synge også får røget en masse pot.

Lad det være sagt med det samme, dette er en koncert som henvender sig enten til dem, der var med eller hardcore Hip Hop fans, os andre vil nok begynde at kede os efter de første 5 minutter, for dvd'en er ikke særlig spændende produceret. Den minder i kvalitet lidt om de årlige rapporteringer som fx MTV og DR laver fra diverse festivaler rundt om i Europa/landet, som giver et udmærket her og nu billede, hvis man ikke selv er/var med, men en god reminder, hvis man deltog.

Lad os kigge lidt på, hvad dvd'en havde at byde på både med hensyn til indhold og kvalitet . . .

Som sagt man kan enten vælge at se dvd'en som 1 lang eller 6 små koncerter, som alle svinger fra 1 til 4 stjerner og her følger så en oversigt over, hvad du kan opleve med de enkelte kunstnere:

Kottonmouth Kings
Suburban Life, Dyin’ Days, Day Dreamin’ Fazes, Full Throttle og Bi-Polar

Circle Jerks
Wild In The Streets, Letter Bomb, In Your Eyes, All The World Must Live Here, Coup D’ Etat og Nervous Breakdown

Bone Thugs N Harmony
Thugish Ruggish Bone, 1st Of The Month og Foe The Love of $

Everlast
Jump Around, The Ends, Put Your Lights On og What It’s Like

Cypress Hill
I Want To Get High, Hits From The Bong og Riot Starter

Snoop Dogg
Murder Was The Case, Tha Shiznit, 2 Of Americaz Most Wanted, Wrong Idea, Ain’t No Fun (If The Homies Can’t Have None), Lodi Dodi, Next Episode og Who Am I (What’s My Name) ?

Ekstra materiale

Der er ikke meget og det er med primært fokus på Cypress Hill som vi følger privat, backstage, blandt fans, kollegaer, og vi ser ham både ryge pot, skrive autografer, flirte med diverse kvinder og høre ham komme med kommentarer til både det ene og det andet emne. Alt sammen sikkert meget godt, hvis man er fan, hvis ikke, bliver det hurtigt lidt (Læs: Meget) kedelig i længden. Udover dette er blevet plads til et udmærket slideshow fra hele koncerten, som faktisk sammen med den tilhørende musik giver et godt stemningsbillede fra hele koncerten. Ekstra materialet sluttes af med en lang takkeliste - Ih hvor spændende !

3 ud af 6 stjerner

Menuer og Tekster

Der er ingen tekster på denne udgivelse, men til gengæld får du i stedet nogle animerede og levende menuer, som er mere spændende end dem man er vant til på musikdvd'er. Det er også et plus, at man på denne dvd ikke hopper rundt via kapitel 1, 2, 3 osv., men ud fra den kunstner man ønsker at lytte til, smart og anderledes, hvilket gør, at hvis man vælger at se dvd'en på denne måde, faktisk får 6 minikoncerter.

Da Hip Hop mere eller mindre er minitaler fra kunstnerne, har de manglende tekster desværre den negative effekt, med mindre du er godt inde i amerikansk slang, at du ikke får meget ud af denne dvd. Jeg kan ikke give nogen særlig høj karakter og det trækker også ned i den samlede vurdering.

2 ud af 6 stjerner

Video

Billedet vises i full frame (4:3/1.33:1) og står ikke særlig skarpt, og det er ikke på grund af de tætte hashtåger, som fylder både scenen og svæver rundt i nede publikumshøjde. Farverne er kedelige og grumsede og skuffer meget, fordi menuerne står meget skarpere og lægger op til en optagelse af høj kvalitet. Det hele ligner en hjemmevideo, vist på TV, optaget på almindelig video, og til sidst kopieret over på DVD. Kameraet flyver rundt på scenen og hen over hovedet på publikum og prøver hele tiden at finde nogle spændende vinkler, men det lykkedes ikke rigtig. Hvis man havde klippet optagelserne lidt mere i takt med Hip Hop rytmen, kunne man faktisk have tilgivet den dårlige billedkvalitet.

3 ud af 6 stjerner

Audio

Du har på DVD'en mulighed for at vælge enten Dolby Digital 5.1, Dolby Soround 2.0 eller DTS lyd. Det er ikke en af du udgivelser, hvor du kan høre de store forskelle, selvom 5.1 og DTS lyden er lidt mere luftig og har et mere dybt/bredt lydbillede, og hvor stemmerne er lidt mere tydelige.

3 ud af 6 stjerner

Konklusion

Jeg er ikke Hip Hop fan og kedede mig derfor bravt under hele gennemsynet af dvd'en. Selv 2 af mine venner, som til dagligt lytter til meget Hip Hop, fandt også denne udgivelse også kedelig og ikke mindst skuffende for den er fyldt med gode kunstnere. De anbefalede i stedet DVD'en The Up In Smoke Tour også fra Eagle Vision/BMG og jeg må give dem ret, den giver meget mere for pengene, også for ikke Hip Hop fans, for her er både billederne, lyden ikke mindst stemningen fra koncerterne langt bedre.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.

Titel: Cypress Hill - Smoke Out
Original Titel: Cypress Hill - Smoke Out