Dallas Buyers Club.

16. juni 2014 af Henrik Andersen

Dallas Buyers Club. billede

Matthew McConaughey har fået enorm stor omtale på grund af sin rolle I Dallas Buyers Club, og han fortjener hvert et skulderklap, han har fået, og hver en pris han har modtaget. Han ejer hvert et frame han er med i. Takket være ham og et ellers fejlfrit castet hold af dygtige skuespillere til at give filmen ekstra tyngde og troværdighed, er det lykkedes instruktøren Jean-Marc Vallee, at lave en film som alle burde se.

Tiden er 1985 og Ron Woodroof (Matthew McConaughey) er en ægte machomand. Han er uddannet elektriker, men burger sin tid som tyre ridende rodeo cowboy, hvor han hustler penge og score damer. Sin fritid bruger han på sprut og stoffer, indtil den dag han falder om og bliver indlagt til observation på det lokale hospital. Nogle blodprøver afslører at han har HIV virus i kroppen og lægen Eve (Jennifer Garner) giver ham 30 dage at leve i. Ron får hurtigt fat i stoffet AZT, som lægerne ikke vil give ham, men som på det tidspunkt er noget af det medicin de store medicinal firmaer prøver at sælge. AZT hjælper ikke på Ron’s helbred, og da han flygter til Mexico finder han noget nyt medicin der umiddelbart mærkes som om, det virker. Dette vidunder medicin må dog ikke sælges i Amerika, og derfor smugler Ron og en anden HIV patient Transvestitten Rayon (Jared Leto) det ind i landet, hvor de starter med at sælge det, til de mange smittede patienter der har brug for det. Det bliver hurtigt en stor forretning, men lægerne og politikerne er bestemt ikke glade for det. Men fakta er at Ron Woodroofs importerede medicin holder AIDS patienterne i live længere end de amerikanske læger er i stand til.

Dallas Buyers Club er baseret på en rigtig historie om Ron Woodroof der, på et tidspunkt hvor AIDS var på sit højeste, fik åbnet øjnene på lægerne i Amerika og fik dem til at tænke sig om en ekstra gang. Han var en mand der trods sin alvorlige sygdom gjorde en kæmpe indsats for mange mennesker, selvom sygdommen også indhentede ham selv i sidste ende. Filmens manuskript er interessant og spændende, og det hele er virkelig flot fotograferet. Men det er uden tvivl filmens skuespiller præstationer der trækker det hele hjem.

Matthew McConaughey der har været med i et utal af dårlige film, har de sidste år vendt sin nedafgående og ligegyldige karriere, og flyver nu med raketfart imod stjerneren og de gode roller. Han præstation som Woodroof er magisk. Ikke alene har han formået at ændre sit udseende så meget, at han meget troværdigt er blevet forvandlet til en dødeligt syg mand. Men det er ikke kun den ydre forvandling, der er overbevisende. Matthew McConaughey formår også at vise sin karakter fra forskellige følelsesmæssige områder. Vi er med når Ron er Macho og opfører sig sådan. Vi er med når Ron er sygdomsramt og krisen presser ham til det yderste, og vi er med når Ron Woodroof viser hvor en intelligent og følsom fyr han også er, bag den store cowboyhat og de mørke solbriller. Matthew McConaughey vandt fortjent en Oscar for hans store talent, der altid har været der, men som her i denne film virkelig får lov til at blomstre.

Men det er ikke kun Matthew McConaughey der fortjener ros for sin skuespiller præstation i Dallas Buyers Club. Jared Leto vandt også en Oscar for hans rolle som den HIV ramte Transvestit Rayon, der hjælper Woodroof med at organiser importen af det gavnende medicin. Men nævnes skal også de små roller hvor habile skuespillere som Steve Zahn, Griffin Dunne, Denis O’Hare og Jennifer Garner udfylder deres pladser på fornemste vis. Man sidder med den gode fornemmelse at alle karakterne er rigtige mennesker, og dette må jo være det største skulderklap en skuespiller kan få.

Dallas Buyers Club er uden tvivl blandt de bedste film der kom ud af Amerika i 2013, og der er mange gode grunde til at se den. Den griber det tunge emne ved roden og bliver på en gribende og medrivende måde fortalt uden løftede pegefingre og pladder romantik. Et moderne mesterværk der bør ses med jævne mellemrum. Ikke kun på grund af, at det er en god film, men også fordi den minder en om, at det aldrig er for sent at gøre noget her i livet.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale på denne Blu-ray udgivelse.
Der er en meget kort Featurette om filmens tilblivelse, og en håndfuld scener der ikke kom med i den færdige film.