Streaming anmeldelse

Danmarks Sønner

14. august 2019 af Jesper Poulsen

Danmarks Sønner billede

Du er simpelthen nødt til at se denne film. Kontroversiel og voldsom, men også en nødvendighed for at få en anskuelse af, hvad der i værste fald kunne vente om hjørnet, hvis samfundspolitiken ikke formår at ændre sig snarest...

Jeg er ikke i tvivl. Jeg må netop have bevidnet den danske film som indeholder fleste rabiate replikker nogensinde. Her bliver ikke sparet på de kontante gloser når det gælder en politisk strømnings forhold til indvandrere. Personificeret ved Rasmus Bjerg i rollen som partilederen og statsministerkandidaten Martin Nordahl som er helt klar i spyttet omkring den byrde han mener at de ”fremmede” udgør for et efterhånden udansk Danmark. De skal direkte hjem ved først givne lejlighed, hvis han kommer til magten. Understøttet af en voldelig fraktion kaldet Danmarks Sønner, som med vold, brandstiftelse og syreangreb på tilfældige mennesker af anden oprindelse end dansk, formår at skabe utryghed og forfærdelse i samfundet.

Midt i det hele befinder vores reelle hovedperson, Malik, sig. Han er selv af anden etnisk herkomst, og opererer som agent for PET og har til opgave at infiltrere forskellige kriminelle handlinger inden de sker. Han er god til sit job, javist, men det er ikke uden omkostninger. Filmen viser nemlig med al tydelighed, hvilke konsekvenser samfundsdebatten og nationens tilstand kan få, hvis det løber helt af sporet. Og endda i en ikke så fjern fremtid. Danmarks Sønner foregår nemlig i år 2025.

Jeg har sjældent set noget lignende. Danmarks Sønner fik en del omtale i medierne, da den dukkede op i de danske biografer. Mon ikke dens kontroversialitet atter vil blive diskuteret og vendt og drejet, når den nu når ud til nationen via streaming? Jeg tror det, for den beskriver en meget betændt tilstand, som desværre nok ikke er helt urealistisk i forhold til hvordan vi hele tiden tilpasser os vores samtid. Alle taler om en meget skærpet og angrebslysten retorik på den politiske scene de senere år. Men ingen sætter kilen i og siger stop. Den vinkel kan man også anskue til at analysere Danmarks Sønners vedkommenhed på det danske filmmarked. Det er en særdeles modig strimmel på godt to timer, som Ulaa Salim har begået. Faktisk nåede jeg at tænke at det må have krævet en vis portion omtanke for Rasmus Bjerg at takke ja til så outreret en rolle, som tilfældet er med en så kynisk og kontant politisk figur, som det er tilfældet her.

Danmarks Sønner er af en sådan kaliber at du under ingen omstændigheder kommer til at glemme filmen, om du så elsker eller hader den. Ingen vil gå fra den med udslåede arme og et ligegyldigt ansigtstræk. Den er bidende og skelsættende og indeholder en række voldsomme aktioner, som ikke lige frem er for sarte sjæle. Jeg tør godt underskrive at vi ikke for alvor før har set noget lignende før i den hjemlige filmbranche. Jeg ved snart ikke om jeg skal sige bravo eller puha på den konto, men Danmarks Sønner er uanset hvad endnu en vished om hvor dragende og stærk dette visuelle medie fortsat er. Jeg kvitterer med 4 foruroligende stjerner.

Titel: Danmarks Sønner
Original Titel: Danmarks Sønner
Premieredato: 14. august 2019