Dawn of The Dead

1. december 2004 af Henrik Østergaard

Dawn of The Dead billede

George A. Romeros originale undergangs zombiethriller blev reduceret til ujævn, dog tempofyldt, action-splatterfilm, der havde sine effektive, kompromisløse chok, men manglede betydelig gyserstemning.

Denne genindspilning af George A. Romeros kultklassiker fra 1978 begynder så man sidder helt ude på det yderste af sofaen og det løber langt ned af ryggen på én, med en elegant realiseret scene hvor en lille pige først brutalt dræber en ung mand, som derefter selv smittes og går efter kæresten i en dødelig blodrus. Den nye version er instrueret af Zack Snyder og er blot en smule anderledes end originalen rent handlingsmæssigt.

Handlingen er ført op til nutiden og ligesom i originalen bliver verdens befolkning i løbet af én nat ramt af en uforklarlig og dødelig virus. Folk falder som fluer for epidemilignende virus, men lever skræmmende op igen som menneskeædende zombier med udstående øjne og fråde om munden. Levende døde, drevet af en umættelig sult efter friskt kød, jagter nu de få tilbageblevne. En lille gruppe, der blandt andre udgør en sygeplejerske (Sarah Polley, ”Existenz”), en politimand (Ving Rhames, ”Pulp Fiction”, ”Mission Impossible”), en ung mand (Mekhi Phifer, ”8 Mile”) og hans gravide kone, er dog hver især undsluppet zombierne, og de søger sammen tilflugt i et forladt, skræmmende koldt realiseret, indkøbscenter. En stadigt voksende hær af zombier kæmper utrætteligt for at komme ind i centret, og de overlevende må både kæmpe mod zombierne, hinanden, og deres egen frygt i håb om at forblive i live og dermed forblive mennesker.

Der er nogle virkelig skrappe chok i dele af denne bloddryppende zombiefilm, som lykkes primært via topprofessionelle special effects med rigelige mængder blod, indvolde og flækkede kranier, en glimrende udført og virkningsfuld kameraføring og hurtig klipning. Den heftige klipning sætter ind imellem historiens flow i et turbo-tempo. Man må tage hatten for at dette egentlig er lykkedes langt bedre end i den originale. Der er ikke meget gammeldags filmhåndværk over Zack Snyders version. De centrale sekvenser fra den originale film, skyde-til-måls-efter-zombier-scenen og den gravide tilblivelse til en zombie, er med igen, men lykkes dog slet ikke i samme skrækindjagende grad. Førstnævnte scene præges af gumpetung humor og sidstnævnte er både decideret sentimental og ufrivillig morsom.

Efterhånden mister den brutale kraniumsplittende nedskydning af zombierne sin splat-effekt pga. af de evindelige, kedsommelige gentagelser. Her er skuespillet bestemt ikke med til at sætte lidt mere kolorit på løjerne. Pga. af instruktørens mangler i personinstruktion og castets mangler i skuespilkunsten får man ikke den fornemmelse af trykket undergangsstemning, der gjorde original-filmen til en af de bedste zombiefilm nogensinde. Dog betyder det bevidste, kompromisløse fravalg af hovedpersonen, ligesom i originalen, at man er komplet uden anelse om hvem der dør næst. Og det giver i grunden en god basal spænding filmen igennem – dog lige indtil man egentlig er ligeglad hvem der dør næst.

Som der er vane for i nyere amerikansk film, falder man for action jargonen, der er let umiddelbart at for holde sig til, men også er dræbende ensformig, søvndyssende og åndsfortærende. Hvis man kan leve med dette underholder den forsvarligt spilletiden igennem, med sine klart bedste stunder i den første halve time, og sine værste i den sidste halve time, hvor den fuldstændig mister sine chok-effekter. Og den tænkt anderledes slutning er mere irriterende end den er original.

Ekstramateriale:
Det er director's cut af filmen, vi får på dvd i Danmark, og det betyder små ti minutter ekstra spilletid, hvor fokus er lagt på mere zombiesplat og karakteruddybning. Instruktøren Zack Snyder præsenterer selv den udvidede version med et par rimelige forklaringer om at tække den amerikanske censur.
3 styk fornuftige, dog ikke imponerende, korte fem-minutters-featuretter fortæller løst og fast om produktionens zombie-makeup, de særlige special effects og stuntarbejdet fra et par af filmens centrale kampe.
To falske dokumentarer er også lag t på dvd’en, og her går det galt. I "Andy's Lost Tape" får vi historien om genboen til storcenteret, som filmens hovedpersoner kommunikerer med undervejs fra husets tag. I "Special Report" får vi en mockumentary-udgave af en nyhedsudsendelse, hvor studieværten langsomt indser omfanget af katastrofen. Katastrofalt dårligt skuespil skæmmer disse to ellers sjove ideer til en dvd-udgivelse.
Endelig får man et par slettede scener, som klogelig er udeladt af selv director’s cut udgaven.
Overraskende nok skal denne udgivelse købes for selve filmen, og ikke ekstramaterialet, som ikke gør nævneværdigt fra eller til.

Titel: Dawn of The Dead