I slaget ved Megiddo 1458 f.Kr. Udfordrer oprørske krigsherre selve den egyptiske bastion, faraoen. Dronningen Hatshepsut er død, og sønnen, den unge forkælede prins, udnævnes nu til farao Tuthmossis III, og medens landet ligger i sorg, forskanser fjenden sig nu fra alle verdens hjørner. Slaget og strategien bliver fulgt nøje fra bege sider.
Gravrøvere er den næste episode der giver et ganske klart billede af datidens kår, hvor Amenpanufer blev taget med kostelige skatte fra Kongernes Dal (hvor de fleste konger (faraoer m.m. ligger begravet). I den hellige by og hovedstad Theben blomstrede det sorte marked op for vandalister, gravrøvere og den almindelige korruption, men Amenpanufer bliver trods beskyttelse fanget og bragt til forhør. Det fremgår af sagen at han er blevet udråbt til syndebuk, tilære for to rivaliserende politikere, og retsagen føler, 10 dage med forhør og hvordan de forskellige bliver indraget i sagen, som var den største skandale af den type.
Mord i templet er tilbage fra 632 f.Kr. i den centrale egyptiske provins Teudjoi. Her besidder templet en fantastisk rigdom, og præsterne lever I overflod. Men den nye farao på daværende tidspunkt vil det anderledes og en embedsmand Petiese bliver sendt ud, for at tage over, og selvudråbt som profet, fylder han sine egne lommer, og bosætter sig med familie. Horudj er en lavere rangerende embedsmand beder om Petieses datters hånd, og nu er dynastiet sikret. Petiese rejser, og Horudj og datteren overtager regnskasbøgerne. Præsterne der nu har været underkuet i årtier, men også erindringen om de søde år, samler sig og planlægger et mord, nu har opstandelsens time sået sit frø! Men de frygter med god grund faraoen i Theben.
Videre følger der ekstra materiale, blandt andet omkring hyroglyfferne, hvordan de udtales, og som også danner baggrund for denne dokumentar dramatisering, som er bygget på fundne dokumenter nedskrevet med hyroglyffer på papyrusruller.
Faraoerns mode bliver også belyst, hvad der var oppe I tiden, hvilke snit man brugte.
Det digitale setup over filmen gennemgås, hvilke teknikker der blev anvendt. For at genopbygge byer, templer med mere.
De Gamle Egyptere har en ambitiøs udlægning, og fortæller nogle fantastiske historier. Skuespillet er sat I baggrunden, da det er det historiske som danner rammen om denne tidligere tv-serie. At man flere gange undervejs for oplyst at dette er en sand historie gavner ikke dens dens dokumentaristiske troværdighed, dens filmiske træk og denne meget subjektive fremstilling af omstændighederne, for dens fakta til at blegne, at den ses mere som en film, end som klar historisk oplysninger. Blev man ikke færdig med gladiator og Troja, så kan den varmt anbefales.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.