Deep Purple - Live In California 74

14. december 2005 af Michael Panduro

Deep Purple - Live In California 74 billede

Legendariske Deep Purple i deres måske mest berømte optræden er stadig i dag en bemærkelsesværdig oplevelse

Legendariske Deep Purple var på toppen af karrieren, da de 6. april 1974 var hovednavn ved California Jam Festival i Ontario, Californien. Showet var enormt med et publikum på 200.000 og nogle af tidens største rock-navne på plakaten. Deep Purples optræden ville gå over i historien, ikke mindst på grund af guitarist Richie Blackmores berygtede finale, der inkluderer adskillige smadrede guitarer, eksploderende forstærkere og forsøg på at ødelægge de mange kameraer der skulle forevige hele seancen.

Det er Deep Purples såkaldte MKIII besætning, bestående af Richie Blackmore, David Coverdale, Glenn Hughes, Jon Lord og Ian Paice, der træder på scenen i Californien med det nyligt udgivne og millionsælgende ”Burn”-album i ryggen. Med solen langsomt dalende i baggrunden leverer de en af karrierens vigtigste koncerter. Spillelystens brændstof ligger i det nye materiale, to nye medlemmer og i konkurrenceånden med de 7 andre bands der har spillet samme dag (bl.a. Black Sabbath, Emerson, Lake & Palmer samt Eagles).

Titelnummeret ”Burn” åbner DVDen og er et overbevisende vidnesbyrd på udgivelsens fremragende lydside. Som man kan forvente med materiale optaget på video i 1974 er billedsiden en smule grynet, men alt er tydeligvis gjort for at få det optimale resultat. Lydsiden derimod er virkelig godt genskabt. De forskellige instrumenter er glimrende differentieret og takket være de nye Dolby 5.1 og DTS-lydspor for man den sjældne oplevelse af virkelig at føle ”man er der”. Det er ganske imponerende, det gamle materiale taget i betragtning. Kendte numre som ”Might just take your life”, ”Space Truckin’” og naturilgvis ”Smoke on the water” bliver alle leveret glimrende af det oplagte band blandet sammen med alskens soloer af enhver slags.

Mest interessant ved den godt halvanden time lange koncert er dog sidehistorien og udviklingen på scenen. Før showet har der tilsyneladende været masser af ballade backstage og bandet er blevet vældig irriteret over de mange forstyrrende kameraer og kamerafolk. Guitarist Richie Blackmore er den tydeligst mest mærkede og hele koncerten igennem vandrer han inaktiv og irriteret rundt på scenen, ofte med et hadefuldt blik på kameraet ved hans side. Efterhånden som koncerten skrider frem bliver hans irritation mere og mere åbenlys og da sidste nummer nærmer sig sin finale begynder han så endelig at eksekvere sin hævn. Guitarerne, forstærkerne og ikke mindst kameraerne får en tur på bedste rock ’n roll-maner, mens publikum jublende ser til. Det er skide underholdende.

Den musikhistorisk bemærkelsesværdige koncertfilm bliver på DVD præsenteret med alt hvad man kunne ønske sig. Som sagt er lydbilledet glimrende sat sammen og som bonus får man både den historiske baggrund for koncerten i form af en 4-siders booklet. Dertil kommer noget hjemmevideo fra før og efter koncerten, 2 numre med alternative kameravinkler (dog ikke forstået på den måde at man via sin fjernbetjening kan skifte som det passer en. Der er blot tale om nogle andre, nyligt genfundne optagelser af de 2 numre), en lille forsmag, i form af et enkelt live nummer med MKII-opsætningen, på den tidligere udgivne DVD i Deep Purples ”Archive”-serie, samt det vældig informative kommentarspor (skrevet af Simon Robinson, fortalt af Jon Kirkman).

DVDen er venligst stillet til rådighed af
EMI Music Denmark.

Titel: Deep Purple - Live In California 74