Toy Story 4
Løvernes Konge

Den Forbudte Have

9. april 2013 af Johnny Josefsen

Den Forbudte Have billede

Politisk film om rige mennesker er mere sæbeopera end fængende drama.

Vittorio De Sica ( Cykeltyven ) er nok mest kendt for sit klassiske værk: Cykeltyven (1948), en film om en mand og hans søn, der leder efter en stjålen cykel som er altafgørende for deres levebrød. Det er en film der kommentere livet i Italien og den politiske tilstand ved hjælp af et begrænset miljø. Dette er ligeledes gældende for Den Forbudte Have(1970), her undersøger De Sica livet i Italien gennem 30erne fra en rig jødisk families perspektiv for herved at kommentere på fascismens indtog i Italien.

En verden i tumult

Verden er på randen af krig og som årene går bliver det mere og mere sandsynligt at Italien vil blive involveret i en kommende verdensomspændende konflikt. Dette forhindre dog ikke Finzi-Contini familien i at nyde livet i deres lille indelukkede jetset samfund dannet af de yngre familiemedlemmer og deres venner. De fordriver dagene i tennisklubben og med intense romancer. Men anden verdenskrig lurer i horisonten og familien vil ikke kunne ignorere den for evigt. Det begynder med jødeforfølgelsen der rammer familien og senere bliver sønnen udstationeret i Afrika, hvor han ved sin tilbagevenden kan fortælle om krigens rædsler og forskelsbehandlingen mellem racerne og religionerne.

Sæbeopera med en duft af politisk bevidsthed

Den forbudte have er dog mere karakterdrama end den er politiskdrevet, det er de indbyrdes forhold der driver værket mens krigens rædsler er rammen. Det fremvises hvordan de rige familier fordriver deres tid mens anden verdenskrig så småt går i gang, samt hvordan den begyndende jødeforfølgelse siver ind i privatlivet. Selvom de opfører sig som de gør så er Finzi-Contini familien ikke isoleret fra omverdenen, og verden i forandring har en altafgørende indflydelse på deres liv. Det er en interessant tilgang til emnet, der desværre aldrig får vinger idet selve karakterdramaet er en lettere mangelfuld affære, da filmen ofte føltes mere som en sæbeopera centreret omkring rige mennesker, end et gribende drama. Det resulterer i en film der i korte øjeblikke fænger med sine budskaber men som ultimativt falder til jorden og føltes langtrukken.

Another World Entertainment.

Titel: Den Forbudte Have
Original Titel: Il giardino dei Finzi Contini