Den Gode Strømer

16. april 2004 af Gert Sørensen

Den Gode Strømer billede

Holdet bag I Kina Spiser de Hunde og Gamle Mænd I Nye Biler er tilbage med endnu en genial action komedie

Jens (Kim Bonia) er den totalt amoralsk narkobetjent. Han er adopteret og bruger sin position indenfor politiet til at finde sin biologiske far. Igennem sit arbejde har han truffet en gruppe unge fyre, der ikke helt forstå hvordan man holder sig på den rette side af loven. A. Thomas Jensen (Rene Dif), Farfar (Robert Hansen), Anders (Kenneth Carmohn) og Mulle (Nicolas Bro). De er ikke alle lige smarte og da Thomas's kæreste Louise (Iben Hjele) er gravid og han skal være far, prøver Jens at holde ham ude af problemer da han ikke ønsker at den lille skal vokse op uden sin far. Holdet har dog andre planer. De er blevet hyret til at stjæle en container fuld af ghettoblastere. Da Thomas kommer ud for et mindre uheld med en jernbaneskinne inden containeren er lastet napper holdet den forkerte. Det bliver starten på en hel del problemer for gruppen og ikke mindst Jens. Han fatter hurtigt hvem det er der står bag tyveriet og prøver at dække over ungerne. Desværre vil både Kineserne, Letterne, Serberne og Jamaicanerne have en del af indholdet af netop den container. Det betyder at Jens skal snyde sine kollegaer, mens han reder trådene ud, både for at beskytte sine venner men også for at holde sin egen ryg fri.
Den gode strømer er lavet efter præcist den same skabelon som Gamle Mænd I Nye Biler og I Kina Spiser De Hunde, det er også det samme hold der står bag alle 3 film. Der er slapstik humor og masser af vold, død og ødelæggelse blandet sammen med en masse fede one-liners der får Will Smith til at ligne en kor dreng. Stilen er meget lig den fra I Kina spiser de hunde og Gamle mænd i nye biler, her har man taget det bedste fra begge, dette betyder dog at resultatet ikke bliver nyskabende på nogen måde, men resultatet bliver en god film der ikke udgiver sig for at være noget den ikke er. Historien med Jens manglende far fungere godt som bindeled mellem ham og Thomas, og forklare meget godt hvorfor han er villig til at gå så langt som han gør for ham..
Filmen er blevet forsynet med referencer til I Kina… og Gamle mænd.. Rene Difs rolle har samme navn som manuskript forfatteren på Gamle mænd i nye biler og Davids bog der begge er instrueret af Lasse Spang Olsen.
Kim Bonia leverer en fortrindelig præsentation som den korrupte og dovne strømer Jens, der snyder sine kollegaer og manipulere systemet for at redde den lille gruppe af kriminelle som ledes af Rene Dif. Her er der sikkert allerede mange der slår bremserne i, men der er ingen fare på færre, han er kun med i en meget lille rolle og har kun få liner som han egentligt klare meget flot. Også Robert Hansen spiller flot, man ser desværre heller ikke meget til ham. Filmens store problem er den blander for mange mennesker og ønsker ind i historien. Der er mange grupper der ønsker at få fingrene i containeren og man bliver let forvirret over hvem er hvem? Det er også lidt underligt at nogle af personerne svarer på engelsk når de bliver spurt på dansk, men det er ikke et graverende problemer, for når en film er så underholdende som denne, skal man ikke lade detaljer komme i vejen.
Med Den Gode strømer forsøger Lasse Spang Olsen at hamle op med de amerikanske action film og til trods for lidt klodsede effekter til sidst i filmen, er det en god action film. Filmen leverer varen 100 %, uden undskyldninger og dikkedarer. Action fra start til slut, og det er lækkert.

Titel: Den Gode Strømer
Original Titel: Den Gode Strømer
Premieredato: 16. april 2004