Designated Survivor Sæson 1

20. februar 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Designated Survivor Sæson 1 billede

En blanding af House of Cards og Homeland, uden dog nogensinde at nå op på samme niveau som disse.

En designated survivor eller en udpeget overlever er en udvalgt person, der sidder i et safe house, når den amerikanske præsident og kongressen mødes, da man dermed er sikker på, at man altid har en reel kandidat til præsidentposten, hvis noget skulle gå galt. Jeg har slået det op, og det er faktisk en post der virkelig findes og ikke bare er lavet til denne serie, der netop hedder Designated Survivor, og det med dette udgangspunkt serien tager fat.

Tom Kirkman (Kiether Sutherland) er minister for Bolig- og Byudvikling i den amerikanske kongres og udvalgt til at være en udpeget overlever i forbindelse med et stort møde i kongressen. Det utænkelige sker, og hele Capitol-bygningen i USA, hvor præsidenten, ministre og kongressen er samlet, sprænger i luften, og på få minutter må Tom Kirkman gå fra at være familiefar og Bolig- og Byudviklingsminister til at være USA's næste præsident. Han skal lynhurtigt forsøge at navigere rundt i det kæmpestore politiske landskab, hvor forskellige politiske kræfter forsøger at manipulere og trække i ham for egen vindings skyld, samtidig med at han skal forsøge at opklare, hvem gerningsmændene bag terrorhandlingen er.

Det er en rigtig spændende præmis som Designated Survivor handler ud fra; en ”fish out of the water” handling, hvor en mand, der aldrig har haft ambitioner eller tanker om præsidentembedet, pludselig bliver leder for et af verdens største lande. Kiefer Sutherland er blevet ældre, og han er langt fra den samme hårdtslående Jack Bauer-type som vi tidligere har set i 24 Timer (2001-2010). Til gengæld er hans moralske kompas stadig til stede og med Tom Kirkman har man stadig valgt en handlingsmæssig stærk karakter der med ord og visdom kan række en hjælpende hånd ud. Dog er Kirkman på grænsen til det urealistiske. Man har gjort ham uafhængig af et politisk parti, og han er godhjertet, siger alle de rigtige ting, gør alle de rigtige ting, han er nærmest den perfekte præsident, hvilket i og for sig kan være fint nok, men som serien skrider frem skaber dette også en urealistisk illusion af præsidentembedet. Måske er jeg blevet så meget vant til antihelte, at jeg har svært ved at forholde mig til denne amerikanske patriotiske helt, men i House of Cards (2013-), som jeg sammenligner med pga. det politiske spil, er Frank Underwood (Kevin Spacey) jo reelt et rigtigt røvhul, men man holder alligevel med ham, fordi han er den bedste til at spille det politiske spil.

Designated Survivor har to handlingslinjer, den politiske del, hvor Kirkman skal forsøge at genoprette kongressen og forblive i præsidentembedet på trods af sin mangel på erfaring, og så terrordelen, der netop handler om at finde gerningsmændene bag bombningen af The Capitol. Her minder Designated Survivor på nogle punkter mere om Homeland (2011-). I seriens første 10 afsnit balancerer serien fint mellem disse to spor, da terrordelen muligvis trækker spor ind i den politiske del. Her er det den handlekraftige FBI-agent Hannah Wells (Maggie Q), der primært står for af finde frem til fjenden, men terrordelen udvandes en del i seriens sidste 11 afsnit, og generelt synes jeg at 21 afsnit bliver lidt for langt til at holde et reelt momentum. Serien er rigtig spændende og indeholder masser af plottwists, men ville have været bedre med en lettere komprimeret spilletid.

En sjov lille detalje omkring serien er, at Kal Penn er konsulent på serien. I serien spiller han Kirkmans pressechef Seth Wright, men han er faktisk mest kendt for sine komiske roller, heriblandt Kumar fra duoen Harold & Kumar. I 2009 holdt han dog en pause fra skuespillerfaget for at arbejde under Barack Obamas administration, så Penn har en indsiderviden fra Det Hvide Huse og er dermed brugt som konsulent på serien for at skabe et så realistisk politisk billede som muligt.

Designated Survivor opstiller en spændende præmis, der langt hen ad vejen gør serien seværdig. 21 afsnit er dog efter min mening for mange, og det går ud over seriens samlede kvalitet, så selvom jeg har sammenlignet serien med både House of Cards og Homeland, så når serien aldrig op på deres niveau, men mindre kan også gøre det, og du har hermed en ide om, hvad du går ind til, hvis du giver dig til at se serien.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Designated Survivor
Original Titel: Designated Survivor