Det Hemmelighedsfulde Selskab (DVD)

25. januar 2004 af Jacob M. Andersen

Det Hemmelighedsfulde Selskab (DVD) billede

Verden er på randen af krig. Der bliver sendt bud efter syv personer med helt specielle evner. Det er op til dem at stoppe krigen.

I 1899 hærger en mystisk skurk, som skjuler sit mystiske vansirede ansigt bag en maske, aktioner mod både englænderne og tyskerne. De beskylder hinanden for angrebene og verden er på randen af krig. England sender bud efter den legendariske eventyrer Allan Quartermain (Sean Connery). Han skal lede gruppe af personer udvalgt af hendes majestæt, som sammen skal forhindre en verdenskrig.

Valget er faldet på; videnskabsmanden og piraten Kaptajn Nemo, Den unge amerikanske detektiv Tom Sawyer, Den usynlige mand, Dr. Jekyll og Mr. Hyde, Den udødelige Dorian Gray og til sidst vampyren Mina Harker. Sammen drager de ud på et farligt eventyr i jagten på den mystiske mand. De finder senere ud af at de er blevet udnyttet, og at en fæl videnskabsmand vil kopiere deres evner. De kæmper derfor mod en endnu større trussel end tidligere.

Jeg havde ret store forventninger til Det Hemmelighedsfulde Selskab (LXG), da jeg satte den i min dvd-afspiller. Ideen med at lave en historie, hvor de mest spændende personligheder fra de mest interessante litterære værker optræder sammen, tiltalte mig meget. Forventningerne blev dog ikke helt indfriet som jeg havde håbet. Filmen lider under sit store persongalleri, vi kommer nemlig aldrig ind under huden på karaktererne, og de kommer derfor til at virke uinteressante. Filmen vil alt for meget, på for kort tid. Det er svært som seer at forholde sig til, at de har alverdens nymodens teknologi i 1899, selvom det kort bliver forklaret i filmen. Historien bliver derfor også en rodet affære.

Filmen havde nu actionscenerne tilbage at redde pointene på. De fleste af dem er også ret flotte og spektakulære, men nogle af effekterne falder altså helt til jorden. En film med 24 tilknyttede firmaer kun til visual effects skal altså holde hele vejen igennem. Havde alt andet i filmen været perfekt kunne man have set bort fra det, men ikke når det er tæt på, at være det eneste til at holde filmen oppe.

Det hele skal dog ikke være negativt. Skuespiller præstationerne er alle ret gode. Sean Connery kan, og skal efterhånden kunne, sin rolle på rygraden. Mens resten af det unge cast, alle hver især formår at gøre deres karakterer så interessante som filmen og historien tillader det.

LXG er derfor en god gang action underholdning, men filmen kunne have været meget mere end det. Den har et persongalleri som mange film kun kan være misundelige på, udover det er de utroligt interessante. Men filmen formår desværre ikke at løfte sig op over det middelmådige.

Ekstramateriale

Kommentarspor med Kostumedesigner Jacqueline West, Make-Up Effects Supervisor Steve Johnson, Visual Effects John Sullivan og Miniatur Creator Matthew Gratzner: Et meget teknisk kommentarspor, der bliver forklaret meget detaljeret, scene for scene. Det hele er ret interessant, men man skal dog være meget teknisk interesseret.

Kommentarspor med Producer Don Murphy og Trevor Albert, Skuespillerne Jason Flemyng, Tony Curran og Shane West: Et mere nede på jorden kommentarspor. Her fortælles mange sjove anekdoter fra filmens tilblivelse. Det omhandler mere overordnet om produktionen, og går derfor ikke så meget i detaljer som førnævnte spor. De tre skuespillere er ret stille og det er producerne som fører ordet. De har dog også en del at fortælle så det bliver aldrig kedeligt.