Ditte & Louise

17. marts 2019 af Jesper Skovlund

Ditte & Louise billede

Løber Ditte og Louise åbne døre ind, når de fremstiller mænd specielt i filmbranchen som sexistiske, dumme svin? Næppe. Me Too-bevægelsen har i den forløbne tid vist det modsatte. Og de to gør det da også med stor overbevisning.

De midaldrende komikere Ditte og Louise er ved at være godt trætte af at rakke land og rige rundt med deres two-women-show for håndøre. Og jobbene hænger ikke på træerne så et velanbragt blowjob må af og til til for at sikre næste engagement. Ikke engang en birolle som gammel luder med én replik i en ny Adler-Olsen-filmatisering kan lade sig gøre, der må yngre kræfter til for at trække folk i biografen. ”Løsningen” er at udgive sig for mand. Det gør Ditte og snart er hun en succes; den ukendte talentfulde mandlige skuespiller er perfekt som viking (!) og efterfølgende som politimand (!) der nu må lægge attrap til en ydmygende blowjobscene som ikke kun den unge skuespiller er ved at brække sig over men også os andre. ”Løsningen” for Louise er at slå sig til ro med en blød, enlig far af en læge. Lige indtil den aften de to endelig er alene i skumbadet og han savner sit barn så meget at han tuder ned i sæben.

Ditte og Louise overbeviser os eftertrykkeligt om, at det er svært at finde en rigtig mand i disse tider! Hvordan sådan en ser ud viser de os ikke og det er de bestemt heller ikke forpligtede på – det er vi mænd til gengæld.

Som vi kender det fra Ditte og Louises nu desværre nedlagte TV-serie sparer de to heller ikke sig selv; selvironien er tyk når de roder rundt i egen ”prostitution”, ”kompromiser” og selv må lægge mandekrop til kvinder der falder for ”vikingen”. For slet ikke at tale om konfrontationen med de unge der taler et kønssprog de to ikke ved noget som helst om; LGBTQ? Eller ”elendig” opdragelse med slik og ´det er så let; om lidt falder hun i søvn hen over i-Pad´en´.

Løber Ditte og Louise åbne døre ind, når de fremstiller mænd specielt i filmbranchen som sexistiske, dumme svin? Næppe. Me Too-bevægelsen har i den forløbne tid vist det modsatte. Og de to gør det da også med stor overbevisning her. Man overraskes dog ikke undervejs men undgår lige akkurat trætheden over fremstillingen af mænd som dumme svin, fordi Ditte og Louise som sædvanligt går frisk til sagen i den ene velturnerede scene efter den anden. Duoens samspil er tæt og man må undres undervejs over, hvor de rigtige Ditte og Louise får de mange kreative kræfter fra i en branche der med DR i spidsen dumpede dem.

Når rulleteksterne er færdige spørger man sig selv, om det er muligt at lave en opfølger? Selvfølgelig er det det, den overgangsalder og de hedeture der spiller en ikke uvæsentlig rolle i etteren kan sagtens følges til dørs som årene går.

Titel: Ditte & Louise
Original Titel: Ditte & Louise
Premieredato: 7. februar 2019